Pahoittelut hieman pitkästä vastauksesta, mutta tämä tärkeä kysymys ansaitsee kattavan vastauksen.
Koronapandemian aikana iTapsan ja Fonumin palveluihin ja tuotteisiin kuului myös Buyback-laitteet, kun mcaren päämiesten senaikaisten linjausten johdosta BuyBack-liiketoiminta ei ollut mcarelle, valtuutettuna huoltona, vielä mahdollista. Myöhemmin tilanne muuttui ja nyt BuyBack-kauppa on mahdollista myös valtuutetuille huolloille. Tällä hetkellä esimerkiksi Suomen Apple suosittelee vain mcaren käsittelemiä ja myymiä käytettyjä Apple-laitteita. Tämä muutaman vuoden takainen tilanne toi iTapsalle ja Fonumille pienen etumatkan, joka näkyi korona-aikana myös niiden liikevaihdossa, kun samassa yhtiössä oli sekä huoltotoimintaa, että käytettyjen laitteiden myyntiä. BuyBack-liiketoiminta on myös yksi mcaren kasvun vetureista. Toinen merkittävä kasvun veturi on uudet huoltovaltuutukset ja -asiakkuudet, joko orgaanisesti, tai yritysjärjestelyjen kautta toteutettuina.
Koronapandemian seurauksena huoltovolyymit ovat laskeneet kaikilla huoltoyrityksillä – valtuutetuilla ja ei-valtuutetuilla ja monimerkki- ja yhden merkin huolloilla. Alla hieman enemmän näistä kahdesta asiasta.
Jälkikäteen analysoituna koronapandemian (Covid-19) ensimmäinen merkittävä negatiivinen vaikutus tapahtui loppukesän 2020 ja loppukevään 2021 välisenä aikana, jolloin mcaren kuukausittaiset huoltovolyymit tippuivat n. 40 % (n. 15.000 laitteesta n. 9.000 laitteeseen). Kesä-syyskuun 2021 välisenä aikana huoltovolyymit lähtivät hienoiseen kasvuun aina n. 11.500 laitteeseen (n. +28 %) saakka. Lokakuussa 2021 uutisoitu uusi virusmuunnos (Omikron) päätti orastavan kasvutrendin ja aiheutti huoltovolyymien ”luisun” alimmillaan n. 7.000 laitteen kuukausivolyymeihin (n. -40 %). Tuo Omikron-variantin vaikutus näkyi myös kaikilla kilpailijoilla ja päämiehillä. Omikron-variantin aiheuttaman n. 7.000 laitteen ”pohjan” jälkeen volyymit pysyttelivät n. 7.000–8.000 huollon tasolla syksyyn 2022 saakka ja joulukuuhun 2022 mennessä palauduttiin n. 9.000 laitteen kuukausitasolle.
Jonkinlaisena yhteenvetona voi todeta, että vuosi 2020 oli huoltovolyymien ja liikevaihdon osalta vielä kohtuullinen. Investoinnit uusiin liiketoimintoihin näkyivät kuitenkin jossain määrin myös vuoden 2020 tuloksessa. Vuosien 2021 ja 2022 aikana huoltovolyymit laskivat vuosittain n. 11–13 %, kun vastaavasti liikevaihto putosi kahden vuoden aikana yhteensä ”vain” n. 15–16 %. Huoltovolyymien lasku yhdistettynä erilaisten sopeutustoimien kustannusvaikutuksiin johti tilikausien 2021 ja 2022 tappiollisiin tuloksiin. Pitää myös muistaa, että samaan aikaan kehitettiin ja rakennettiin kahta uutta liiketoimintaa ja valmistauduttiin toimimaan monimerkkihuoltona (multibrand).
BuyBack- ja Palvelut-liiketoimintojen liikevaihto on näinä vuosina hieman kompensoinut huoltovolyymien pudotusta, mutta ei merkittävästi. Kuten aikaisemminkin on arvioitu, mcaren koronapandemian aikana voittamat uudet asiakkaat ja valtuutukset (brändit) ovat myös osaltaan kompensoineet huoltovolyymien putoamista. mcaren arvioiden mukaan nykyisillä asiakkailla ja valtuutuksilla (ilman Samsung-valtuutusta) mcaren liikevaihto koronapandemiaa edeltäneessä markkinatilanteessa vastaisi n. 40 miljoonan euron liikevaihtotasoa.
Vuoden 2021 rahoituskierroksen kasvuoletus vuodelle 2022 (liikevaihto n. 33 me) perustui koronapandemian päättymiseen ja markkinoiden asteittaiseen ”palautumiseen”. Kasvuoletus ei sisältänyt yritysjärjestelyjä. Samsung-valtuutus oli silloinkin jo suunnitelmissa, mutta se ei sisältynyt ennustettuihin lukuihin. Kun tuota n. 40 miljoonan euron liikevaihtotasoa (ks. edellinen kappale) peilaa vuodelle 2022 ennustettuun n. 33 miljoonaan euroon, se oli olemassa olevilla tiedoilla jopa realistinen. Toisaalta siinä vaiheessa Omikron-variantista ja sen vaikutuksista ei ollut vielä mitään tietoa. Toistaiseksi markkina on palautunut hyvin hitaasti ja tällä hetkellä kukaan markkinoilla toimiva (huoltoliikkeet, brändien omistajat, tms.) ei osaa sanoa, palautuvatko markkinat ns. aikaan ennen koronaa ja jos palautuvat, milloin. Tästä syystä mcare ei enää ennusta markkinoiden palautumista, tai sen ajankohtaa, vaan mcare kasvattaa volyymiä erityisesti uusien valtuutusten ja asiakkaiden kautta, kuten myös uusien tuotteiden ja palveluiden kautta. Kasvun osalta BuyBack-liiketoiminnalla on merkittävä rooli. Vuoden 2022 ennusteen osalta markkina ei palautunut, vaan ennemminkin laski.
Uudet valtuutukset ja/tai asiakkuudet voivat toteutua ilman yritysjärjestelyjä, tai yritysjärjestelyjen kautta. Markkinoiden mahdollinen palautuminen on sitten positiivinen lisä tähän kokonaisuuteen. Marraskuussa toteutettu Samsung-järjestely on ensimmäinen ja myös tärkein avaus, kun Samsung oli merkittävin vielä puuttuva brändi. Samsung-valtuutuksen ennustetaan tuovan mcarelle n. 3–7 tuhannen laitteen kuukausittaisen huoltovolyymin. Käytännössä tuo tarkoittaa erilaisilla kasvuskenaarioilla tulkittuna n. 30–70 prosentin kasvua huoltovolyymeissä. Kuten Sijoitusmuistiossakin on todettu, Samsung-valtuutus tuo mcarelle myös muuta kuin Samsung-volyymiä (Apple, Xiaomi, Nokia HMD, yms.), kun esimerkiksi operaattorit voivat toimittaa kaikki brändit mcarelle. Kuten tästä vastauksessa mukana olevista graafeista näkyy, vuoden 2023 ennustettu kasvu rakentuu aika lailla Samsung-kaupan tuomaan lisävolyymiin, joka on jo tässä vaiheessa realisoitunut kasvuksi ja uusia neuvotteluja avataan resurssien mukaan. Markkinoiden mahdollinen palautuminen tuo sitten lisää kasvua, jos palautuminen jossain vaiheessa toteutuu. Tällä hetkellä vireillä olevilla yritysjärjestelyaihioilla pyritään saamaan sama vaikutus, kuin marraskuussa toteutetulla Samsung-kaupalla on jo saatu.
BuyBack-liiketoiminnan osalta perusteet (tiimi, prosessit, yms.) on saatu riittävälle tasolle. Ja vaikka kasvuakin on saatu aikaiseksi, sen hidasteena on ollut tarjolla olevien laitemäärien rahoitus, jota tällä käynnissä olevalla rahoituskierroksella erityisesti haetaan. Palvelut-liiketoiminta ei ole niin liikevaihtointensiivistä, kun palvelusopimukset tuloutetaan liikevaihdoksi sopimuksen pituuden mukaan. Mutta toisaalta se tuo mcarelle toivottua kuukausikohtaista kassavirtaa (MRR, Monthly Recurring Revenue). Eli voidaan sanoa, että vuoden 2022 kasvutavoite ei nojannut liikaa näihin kahteen uuteen liiketoimintaan. Mutta vuoden 2023 osalta BuyBack-liiketoiminnalla on myös rooli kasvun veturina. Paremmilla taloudellisilla edellytyksillä Buyback-liiketoimintaan olisi vuoden 2022 jälkimmäisellä puoliskolla saatu aikaiseksi jo vieläkin suurempia kasvulukuja. Kasvuprosenttien osalta päästiin kuitenkin ”vain” 221 % kasvuun.
Mitä tulee mainittuihin kilpailijoihin (iTapsa ja Fonum), näistä molemmat myivät vuonna 2021 kokoonsa nähden jo merkittäviä määriä käytettyjä laitteita. Valtuutettuna huoltona mcarella ei vielä silloin ollut (päämiesten linjausten johdosta) mahdollisuutta osallistua käytettyjen laitteiden myyntiin. Myöhemmin tuo este on poistunut ja esimerkiksi Suomessa Apple suosittelee vain mcaren käsittelemiä ja myymiä käytettyjä laitteita.
Edellä mainitusta syystä johtuen iTapsa ja Fonum pääsivät etenemään hieman aikaisemmin ja huoltoyritykset, joilla oli pahimpaan korona-aikaan valikoimissaan myös käytettyjen laitteiden myyntiä, hyötyivät pandemian aikana kehittyneestä laitekaupan buumista, kun yritykset ja yksityishenkilöt investoivat hyvinkin paljon laitteisiin, kun etätyöt lisääntyivät ”räjähdysmäisesti”. Käytettyjen laitteiden kiinnostavuutta lisäsi myös uusien laitteiden komponenttihaasteet, mikä pidensi uusien laitteiden toimitusaikoja merkittävästi. Laitekauppa on nimenomaan kasvattanut tällaisten toimijoiden liikevaihtoa, ja osaltaan kompensoinut muun toiminnan kehitystä. Tämä on myös mcaren tavoitteena laadultaan markkinoiden parhaimmistoa olevilla laitteilla, jotka soveltuvat myös perinteisesti uusia laitteita myyvien jälleenmyyjien myytäviksi. Toisaalta iTapsa ja Fonum ovat huoltotoiminnan osalta myös mcaren asiakkaita. Joillakin kilpailijoilla on huoltotoiminnan lisäksi myös uusien laitteiden kauppaa, mikä vaikeuttaa myös vertailua.
Volyymit.png 54.81 KB
Jos liikevaihdon kehitystä vertaa varsinaisiin pohjoismaisiin kilpailijoihin, niin kehitys on ollut hyvin saman suuntaista, kuin mcarella. Pohjoismaista esim. Conmodo AS ja Care1 AS ovat mcaren mielestä parempia vertailuyhtiöitä. Conmodo AS:n liikevaihto 2021 oli n. 23 me (-4,6 %) ja Care1 AS:n liikevaihto 2021 n. 11 me (-1,2 %). Nuo luvut ovat viimeisimmät julkiset tilinpäätösluvut.