CurifyLabs Oy
Kiinnostuitko?
Jätä yhteyspyyntö ja olemme sinuun yhteydessä!
Kysymykset ja vastaukset
Täältä löydät muiden sijoittajien kysymiä kysymyksiä ja kohdeyhtiön antamia vastauksia.
Kysymykset ja vastaukset on tarkoitettu sellaisille kohdeyhtiötä koskeville kysymyksille, joihin ei löydy vastauksia kierroksen sijoitusmateriaaleista (sijoitusmuistio, markkinointiliite tai perustietoasiakirja). Käythän materiaalit läpi, ennen kuin lähetät kysymyksesi.
Kierroksen etenemiseen ja sijoituksen tekemiseen liittyvät ja kaikki muut kuin kohdeyhtiölle osoitetut kysymykset voi lähettää sähköpostilla osoitteeseen info@springvest.fi.
1. Millaisia oheisinvestointeja yhtiön ratkaisun käyttöönotto asiakkailta vaatii?
2. Miten helppoa uskotte asiakkaalle olevan vaihtaa ratkaisutoimittajaa siinä vaiheessa, kun massamarkkinat alkavat avautua, ts. mitkä ovat asiakaspitoa lisäävät tekijät?
1. Yhtiön asiakkaina on extempore-lääkkeitä valmistavia apteekkeja ja sairaala-apteekkeja, joilla on jo olemassa olevat valmistustilat. Näin ollen ratkaisun käyttöönotto ei vaadi oheisinvestointeja vaan teknologia voidaan asentaa olemassa oleviin tiloihin. CurifyLabsin teknologia toimitetaan kokonaisratkaisuna.
2. Asiakkaalle hankintapäätöksen tekeminen ja isoille toimijoille ratkaisun validointi GMP-vaatimusten mukaisesti on hankintaprojekti, joka on ajallinen ja rahallinen investointi itsessään, mikä luo kynnystä järjestelmätoimittajan vaihtamiselle. CurifyLabsin laitteistoja voi käyttää ainoastaan Yhtiön ohjelmistojen kanssa, joten pelkkää laitetta ei voi vaihtaa uusimatta kokonaisratkaisua. Myös farmaseuttiset apuaineet on kehitetty ja niihin pohjautuva valmistusprosessi validoitu yhteensopiviksi CurifyLabsin laitteiston ja ohjelmiston kanssa, jolloin asiakas ei voi vaihtaa korvaaviin apuaineisiin, tekemättä itse kehitys- ja validaatiotyötä vasten Yhtiön laitteistoa, mikä veisi aikaa ja josta syntyisi kustannuksia. Yhtiö on toteuttanut tuotteeseen integraatioratkaisun, jota se parhaillaan jatkokehittää asiakkaiden kanssa. Useampi asiakas on jo tilannut järjestelmäintegraation valmistuksen tietojärjestelmäänsä, mikä osaltaan lisää asiakaspitoa luoden lisäkustannuksia ja riskiä järjestelmäintegraation saumattomuuteen, mikäli asiakas vaihtaisi järjestelmätoimittajaa. Yhtiö kehittää tuotteitaan jatkuvasti pyrkien pitämään yllä saavutettua teknologista etumatkaa kilpailijoihinsa nähden ja samalla parantamaan operatiivista tehokkuutta luoden valmiuksia vastata mahdolliseen hintakilpailutilanteeseen.
2. Asiakkaalle hankintapäätöksen tekeminen ja isoille toimijoille ratkaisun validointi GMP-vaatimusten mukaisesti on hankintaprojekti, joka on ajallinen ja rahallinen investointi itsessään, mikä luo kynnystä järjestelmätoimittajan vaihtamiselle. CurifyLabsin laitteistoja voi käyttää ainoastaan Yhtiön ohjelmistojen kanssa, joten pelkkää laitetta ei voi vaihtaa uusimatta kokonaisratkaisua. Myös farmaseuttiset apuaineet on kehitetty ja niihin pohjautuva valmistusprosessi validoitu yhteensopiviksi CurifyLabsin laitteiston ja ohjelmiston kanssa, jolloin asiakas ei voi vaihtaa korvaaviin apuaineisiin, tekemättä itse kehitys- ja validaatiotyötä vasten Yhtiön laitteistoa, mikä veisi aikaa ja josta syntyisi kustannuksia. Yhtiö on toteuttanut tuotteeseen integraatioratkaisun, jota se parhaillaan jatkokehittää asiakkaiden kanssa. Useampi asiakas on jo tilannut järjestelmäintegraation valmistuksen tietojärjestelmäänsä, mikä osaltaan lisää asiakaspitoa luoden lisäkustannuksia ja riskiä järjestelmäintegraation saumattomuuteen, mikäli asiakas vaihtaisi järjestelmätoimittajaa. Yhtiö kehittää tuotteitaan jatkuvasti pyrkien pitämään yllä saavutettua teknologista etumatkaa kilpailijoihinsa nähden ja samalla parantamaan operatiivista tehokkuutta luoden valmiuksia vastata mahdolliseen hintakilpailutilanteeseen.
Pystytäänkö tulostimella valmistamaan myös voiteita?
Tulostimella voi valmistaa myös voiteita.
Kuinka monta maksavaa asiakasta yrityksellä tällä hetkellä on ja miten asiakkuudet liikevaihtoon suhteutettuna karkeasti jakautuu. Onko esim. muutamalla yliopistollisella sairaalalla hyvin suuri osuus ja odotetaanko vuoden 2025 1,9 M€ liikevaihdon koostuvan miten monesta asiakkaasta?
Minkä suuruisia investointikustannuksia Yhtiö odottaa vielä tarvivan? Mikäli 7 miljoonan osakeanti kerätään täyteen, montako miljoonaa siitä menee investointeihin? Entä minkälaista vapaata kassavirtaa Yhtiö odottaa saavuttavan lähivuosina?
Yhtiöllä on tällä hetkellä 22 asiakasta ja liikevaihto jakautuu melko tasaisesti asiakkaiden välillä. 2025 liikevaihdon odotetaan koostuvan yhteensä 60 asiakkaasta. Mikäli tässä viitataan tuotekehitysinvestointeihin, niin vuoteen 2027 mennessä niitä on suunniteltu n. 5 MEUR, josta 3 MEUR katetaan tuki-instrumenteilla, ja niiden osuus kerättävästä 7 miljoonasta eurosta on n. 2 miljoonaa euroa vuoteen 2027 asti. Vapaan kassavirran ennusteita alla:

Paljonko on sidonnaisaineiden osuus tällä hetkellä tästä 15 miljardin markkinasta? Ja voiko asiakkaat löytää laitteisiinne nyt tai tulevaisuudessa jotain muuta sidonnaisainetta, jos joku muu taho kehittää vastaavan lääkemusteen kuin teillä?
Joku voisi kehittää vastaavia apuaineseoksia ,mutta koska teknologia on kokonaisratkaisu asiakkaille, toisen apuaineseoksen käyttäminen tarkoittaisi rajallista laatua lopputuotteessa. Toisin sanoen; jotta voidaan varmistaa lopputuotteen laatu, täytyy hallita mm. sekoitusvaihetta (esim. aika), valmistuslämpötilaa, apuaineen ja vaikuttavan aineen yhteensopivuutta, jne. Sidonnaisaineiden osuudesta 15 miljardin markkinasta ei ole tarkkaa tietoa, mutta Yhtiön arvio on, että se on n. 30 %.
Voitteko kertoa tarkemmin, minkä tyyppisiä asiakkuuksia on jo avattu Yhdysvalloissa ja minkälaisia avauksia odotatte siellä saavutettavan jo tänä vuonna? Myös liikevaihto ja kate mielessä, jos mahdollista.
Ensimmäisiä asiakkuuksia on sekä avohoidon apteekeissa (community pharmacy) että sairaalapuolella (hospital pharmacy). Molempien puolien asiakkuuksia on tavoitteena avata lisää tämän vuoden puolella ja rakentaa samalla myös myynti- ja asiakaspalvelutiimiä tukemaan USAn toimintoja. Ensimmäinen asiakaspalvelufarmaseutti on juuri palkattu Yhdysvaltoihin. Katetaso on vastaava tai parempi kuin EU-markkinassa korkeammasta myyntihinnasta johtuen, mikä riittää kattamaan Euroopan markkinaa korkeammat logistiikkakustannukset.
Onko tavallista ilmoittaa markkinan koko lääkemarkkinasta, eikä automaatiomarkkinasta: "Extempore-lääkemarkkinan arvo oli vuonna 2023 noin 15 miljardia euroa"?
Yhtiön teknologia on yhdistelmä neljää eri teknologiaa (ohjelmisto, robotiikka, laadunvarmistus ja apuaineseokset). Eli Yhtiön teknologia ei tuo pelkästään ratkaisuja automaatioon ja siksi extempore-lääkemarkkinan arvo on tässä yhteydessä Yhtiön näkemyksen mukaan relevantti, ja se kertoo myös räätälöitävien lääkkeiden tarpeesta suhteessa koko lääkemarkkinan kokoon. Lisäksi apteekkien valmistusteknologioihin liittyvä automaatiomarkkina on arviolta 5 mrd USD suuruinen ja sen on arvioitu kasvavan noin 9 miljardiin USD. (linkki: Automated Compounding System Market Size Forecast 2032).
Sijoitusmuistiossa mainitaan, että suuri asiakas voi säästää yli 0,5 miljoonaa euroa vuodessa. Tarkoittaako tämä kokonaissäästöjä, jos asiakkaalla on käytössä useita laitteita? Paljonko yhtä laitetta kohti voidaan saavuttaa vuosisäästöjä?
Sijoitusmuistiossa on viitattu vuotuisiin kokonaissäästöihin, jotka perustuvat seuraaviin laskelmiin. 0,5 miljoonan säästö on projisoitu isolle apteekkiketjuasiakkaalle jolla on 30+ hengen tuotantotiimi nykyisellään, luokkaa 10 000 reseptin kuukausituotanto ja hankkii Curifyltä 5 printterin + niitä tukevan laitteiston ja ohjelmiston toimituskokonaisuuden.
Minkä tyyppisiä jakelusopimusneuvotteluja käydään tällä hetkellä Yhdysvaltalaisten toimijoiden kanssa? Onko ne eksklusiivisia luonteeltaan ja onko riskiä, että tietyn jakelukumppanin kanssa eteneminen rajoittaa osaa muusta Yhdysvaltain markkinasta?
Yhdysvalloissa myyntiä hoidetaan tällä hetkellä suoramyyntinä, eikä eksklusiivisia sopimuksia olla tekemässä yhden jakelijan kanssa. Mikäli jossain kohtaa nähdään järkeväksi, niin voidaan harkita jakelijayhteistyötä esim. pienemmille asiakkuuksille, joissa Yhtiön ei ole itse järkevä toimia. Yhdysvalloissa ei ole yhtä jakelijaa, joka voisi täydellisesti hoitaa sekä sairaala- että avohuollon apteekkeja, joten ei ole järkevä valita eksklusiivista jakelijaa koko markkinalle.
Voiko Yhtiö avata joitain käynnissä olevia mielenkiintoisia kaupallisia neuvotteluita? Lisäksi, mitä julkista tukea yhtiö on hakenut?
Springvestin edustajat voivat suullisesti kertoa lisätietoa tietyistä Yhtiön kaupallisista neuvotteluista sekä haetuista tuista sijoittajille, jotka erikseen pyytävät lisätietoa näihin liittyen.
Onko Yhtiön laitteet tällä hetkellä käytössä muualla Suomessa kuin Vaasan Hietalahden apteekissa?
Suomessa teknologia on vain käytössä Vaasassa ja Yhtiön asiakkaat ovat kaikki muut Suomen ulkopuolella.
Miksi yliopistolliset sairaalat Suomessa eivät olet ottaneet yhtiön teknologiaa käyttöön? Kuka itseasiassa Suomessa vastaa potilaskohtaisesti räätälöitävien lääkkeiden valmistuksesta?
Suomessa mm HUS ja Yliopiston Apteekkion ovat olleet mukana kehittämässä teknologiaa ja jatkokeskusteluja käydään usean toimijan kanssa teknologian käyttöönotosta. SOTE-uudistus on selvästi vienyt voimavaroja monelta toimijalta.
Tässä on linkki haastatteluun, mikä on tehty Yliopiston Apteekin kanssa loppuvuodesta 2023: An interview with the University Pharmacy in Finland, jossa Yliopiston Apteekki arvioi teknologian potentiaalia.
Suomessa Yliopiston Apteekki hoitaa suurimman osan valmistuksesta ja sairaala-apteekkien toimintaan kuuluu lääkkeiden extemporevalmistus. Myös tietyt avohoidon apteekit ovat keskittyneet extemporelääkkeiden valmistukseen.
Yleisesti Yhtiö ei ole keskittynyt Suomeen, koska päätöksenteko ja uuden teknologian adaptointi vaikuttaa olevan täällä hitaampaa kun esim muualla Pohjoismaissa ja Baltiassa, puhuttamattakaan Yhdysvalloista. Yhtiöllä on esimerkiksi asiakkaita muualla pohjoismaissa; Ruotsissa, Tanskassa, Virossa ja jopa Färsaarilla.
Jos käytetään ulkomaalaisia komponentteja tuotteen valmistamiseen, onko näköpiirissä riskiä komponenttien saatavuudessa? Jos esim. käytetään kiinalaisia komponentteja, niin voiko se jatkossa olla "show stopper" USA:n markkinoilla?
Emme näe merkittäviä, tavallisesta tasosta poikkeavia saatavuusriskejä. Laitteidemme modulaarinen rakenne, joka käyttää paljon standardikomponentteja, mahdollistaa useimpien komponenttien korvaamisen toisilla vastaavilla. Tämän suhteen oma tuotekehitys laskee riskejä merkittävästi, koska tarvittaessa muutosten tekeminen on nopeaa.
Laatujärjestelmämme mukaisesti tunnistamme kriittiset komponentit jo tuotekehitysvaiheessa ja riskejä hallitaan eri tavoin. Esim. kartoittamalla vaihtoehtoiset toimittajat ennakkoon tai varastoimalla kriittistä komponenttia tavallista tasoa enemmän. Henkilöstöllämme on myös aiempaa kokemusta johtavien laboratoriolaitevalmistajien kanssa tehdyistä projekteista, joten tätäkin kautta alan laitekehityksen riskienhallinta on tuttua. Käytännössä kaikissa nykyaikaisissa laboratoriolaitteissa on merkittävä määrä kiinalaisia komponentteja ja täydellinen irtautuminen Kiinasta olisi haastavaa. Käytännössä kaikki alan toimijat olisivat vastaavassa tilanteessa. Olemme tämän suhteen hyvässä asemassa, sillä merkittävä osa käyttämistämme komponenteista hankitaan jo nyt eurooppalaislta toimittajilta.
Onko olemassa taustalla joitain ”kick back” -sopimuksia yhtiön ja POC-vaiheessa mukana olleiden apteekkien ja sairaaloiden välillä, jotka saattavat rasittaa yhtiön voittoa tulevaisuudessa?
Muutamilla asiakkailla on olemassa POC-sopimukset, joiden kick back -vaikutus on viidelle vuodelle alle 50.000 EUR.
Miltä Yhtiön liikevaihto vuodelle 2025 näyttää, onko liikevaihtoa jo saatu vahvistettua tälle vuodelle?
Vuoden 2025 liikevaihtotavoite on noin 1,9 miljoonaa euroa. Vuosi 2025 on lähtenyt hyvin käyntiin, vahvistettu liikevaihto per 24.2.25 on jo n. 360 tuhatta euroa ja tämän hetken ennusteen mukaan Q1/2025 aikana saavutettava liikevaihto on mittakaavaltaan samaa luokkaa kuin vuonna 2024 yhteensä (n. 550 tuhatta).
Ovatko laitteet CurifyLabsin omassa taseessa? Onko tästä johtuen kevyt vai raskas tase Yhtiöllä sekä onko taseen tuotto riittävän korkea verrattuna lääkemusteen myyntiin, vai syökö se keskikatetta?
Nykyiset vuokramallilla myydyt laitteet ovat CurifyLabsin omassa taseessa. Niiden rajallinen lukumäärä ei rasita tasetta merkittävästi. Vuokralaite malli on varsin kannattavaa, laitekannalla on noin 12 kuukauden takaisinmaksuaika laiteen valmistuskustannukselle, joten taseen tuotto on kunnossa. Jatkossa volyymin kasvaessa yhtiö harkitsee pääomatarpeiden optimoimiseksi siirtymistä kohti vuokralaite fleetin rahoitusmallia, jossa rahoituksen tarjoaa tällaiseen rahoitukseen erikoistunut kolmas osapuoli, jolloin vuokralaitekanta siirtyisi kolmannen osapuolen taseeseen.
Kierros on päättynyt - Kysymyslomake on suljettu