Kaikki sivun toiminnot eivät toimi oikein Internet Explorer selaimella! Suosittelemme käyttämään selaimena joko Google Chromea, Firefoxia, Safaria tai Microsoft Edgeä.
Terveysteknologiayhtiö CurifyLabs automatisoi teknologiallaan lääkkeiden paikallisen valmistuksen apteekeissa ja sairaala-apteekeissa. Yhtiön teknologia vastaa globaaleihin lääkkeiden sopivuuden ja saatavuuden ongelmiin.
Toimialan tarpeena tehokkaampi paikallinen valmistus
Lääkkeiden tehokkaammalle räätälöinnille ja paikalliselle valmistukselle on kasvava tarve. Taustalla on useita trendejä: väestö ikääntyy ja monet krooniset sairaudet lisääntyvät, ja samaan aikaan lääkkeiden saatavuushäiriöt yleistyvät. ´ Apteekkeihin ja sairaaloihin kohdistuu myös yhä kovempia tehokkuusvaatimuksia.
Paikallisesti valmistettavien, niin sanottujen extempore-lääkkeiden markkina onkin vahvassa kasvussa: sen arvo oli vuonna 2023 noin 15 miljardia euroa, ja sen odotetaan kasvavan 30 miljardiin euroon vuoteen 2033 mennessä.
Toisin kuin monissa tehdasvalmisteisissa lääkkeissä, paikallisesti valmistettavissa extempore-lääkkeissä voidaan ottaa huomioon potilaiden tarpeet. Esimerkiksi lapsille ei aina löydy markkinoilta valmiiksi riittävän pieniannoksista valmistetta. Lääke voidaan valmistaa myös toisessa muodossa, kuten tabletin sijaan helpommin nieltävänä liuoksena. Joskus lääkkeestä pitää poistaa allergisoiva apuaine.
Extempore-lääkkeitä on valmistettu kauan, mutta perinteinen manuaalinen valmistus on nykytarpeisiin nähden hidasta ja kallista. Pahimmillaan potilasturvallisuus on uhattuna, koska inhimillisten virheiden riski on valmistuksessa suuri ja lopputulos ei välttämättä vastaa laatuvaatimuksia.
Ratkaisuna teknologia lääkkeiden räätälöityyn ja paikalliseen tuotantoon
CurifyLabsin automatisoidun ja digitalisoidun valmistusprosessin ansiosta apteekit ja sairaaloiden lääkehuollosta vastaavat sairaala-apteekit voivat valmistaa lääkkeitä merkittävästi tehokkaammin ja nopeammin.
CurifyLabsin avulla potilaskohtaisten lääkkeiden valmistukseen kuluva aika lyhenee merkittävästi, jopa vain muutamaan minuuttiin. Samalla valmistuskustannukset voivat kutistua jopa 75 prosentilla, ja lopputulos on tasalaatuinen.
Yhtiön patentoidussa teknologiassa yhdistyy neljä osa-aluetta:
farmaseuttiset apuaineseokset, joita Yhtiöllä on monipuolisesti erilaisia lääkemuotoihin, kuten tabletteihin, nesteisiin, kapseleihin ja peräpuikkoihin
ohjelmistoalusta, joka ohjaa valmistusprosessia
robotiikka ja 3D-tulostinteknologia, jolla manuaaliset valmistusvaiheet automatisoidaan
integroitu laadunvarmistusteknologia.
Teknologian taustalla on 10 vuoden akateeminen tutkimustyö Åbo Akademissa, ja sen toimivuus ja turvallisuus on todistettu tieteellisesti. Teknologia kattaa koko lääkevalmistusprosessin alusta loppuun. Kilpailevat nykyteknologiat sen sijaan ratkaisevat vain osan ongelmasta: asiakas voi esimerkiksi ostaa valmiita apuaineseoksia, johon vaikuttava aine sekoitetaan.
Teknologian skaalautuvuus sekä monipuoliset lääkemuodot eli -formulaatiot takaavat, että apteekit ja sairaalat voivat vastata potilaiden yksilöllisiin tarpeisiin sääntelyn mukaisesti. Yhtiön teknologia vähentää myös riippuvuutta ulkoisista toimitusketjuista, kun lääkkeet voidaan valmistaa tarvittaessa paikallisesti esimerkiksi saatavuusongelmien aikana tai kriisialueilla.
Kaupallinen vaihe alkanut vauhdikkaasti
Vuonna 2021 perustettu CurifyLabs toi ensimmäisen tuotteensa markkinoille vuonna 2023. Kaupallinen vaihe on alkanut vauhdikkaasti: CurifyLabs toimii Euroopassa 10 markkinalla, minkä lisäksi käyttöönotot Yhdysvaltoihin ovat alkaneet onnistuneesti.
Yhtiön asiakkaita ovat esimerkiksi Lausannen yliopistollinen sairaala, Mainzin yliopistollinen sairaala, Tarton yliopistollinen sairaala, Delpechin apteekki Pariisissa sekä ruotsalainen räätälöityjen lääkkeiden valmistaja APL. Yhtiöllä on erinomainen asiakastyytyväisyys. Asiakkaat suosittelevat sen teknologiaa toisilleen, ja Yhtiö saa jatkuvasti tarjouspyyntöjä ympäri maailmaa.
Extempore-lääkkeitä valmistavia apteekkeja on globaalisti noin 240 000, josta noin 50 000 on Yhtiölle relevantteja volyymien näkökulmasta. CurifyLabs keskittyy lähivuosina suoramyyntiin, koska teknologia on uusi ja Yhtiö haluaa ylläpitää tiiviitä asiakassuhteita. Yhtiöllä on voimakas kasvuvaihe, jossa suoramyyntiä pyritään kasvattamaan vuosina 2025–2027 Euroopan lisäksi Yhdysvalloissa laajemmin. 70 % maailman extempore-lääkemarkkinoista on Yhdysvalloissa. Yhtiöllä on maassa jo tytäryhtiö.
Käyttökohteista CurifyLabs on panostanut lastenlääkintään, koska extempore-lääkevalmistuksen suurimmat haasteet liittyvät siihen. Yhtiön teknologiasta hyötyvät kuitenkin laajat potilasryhmät, esimerkiksi neurologisia sairauksia sairastavat, syöpähoitoa saavat ja hormonikorvaushoidossa olevat potilaat.
Exit-skenaarioina myynti tai listautuminen
Vuodelle 2029 Curifylabs tavoittelee hyvän kasvun skenaariossa 96 miljoonan euron liikevaihtoa. Kuluvan vuoden 2025 liikevaihtotavoite on hyvän kasvun skenaariossa 1,9 miljoonaa ja vuoden 2027 tavoite 21,3 miljoonaa euroa.
Toimivaa teknologiaa tarjoavat pienyhtiöt usein ostetaan, ja ostohinta perustuu teknologian mahdollisuuksiin eikä niinkään ostettavan yrityksen liikevaihtoon.
CurifyLabsin exit-skenaarioita ovat sen näkemyksen mukaan
myynti apteekkialan toimijalle (esim. Fagron, Hims & Hers Health, CVS, Walgreens)
myynti lääkealan suurelle toimijalle (esim. B. Braun, Roche)
myynti diagnostiikka- ja/tai automaatio-alan toimijalle (esim. ATS Automation Tooling Systems)
listautuminen, todennäköisesti Suomen ulkopuoliselle markkinalle.
Yhtiön rahoittajien joukossa on merkittäviä sijoittajia, kuten Lifeline Ventures, Apteekkien eläkekassa ja Avohoidon tutkimussäätiö. Lifeline Ventures ja Apteekkien eläkekassa sekä avainhenkilöt osallistuvat tähän osakeantiin yhteensä noin miljoonalla eurolla.
Täältä löydät muiden sijoittajien kysymiä kysymyksiä ja kohdeyhtiön antamia vastauksia.
Kysymykset ja vastaukset on tarkoitettu sellaisille kohdeyhtiötä koskeville kysymyksille, joihin ei löydy vastauksia kierroksen sijoitusmateriaaleista (sijoitusmuistio, markkinointiliite tai perustietoasiakirja). Käythän materiaalit läpi, ennen kuin lähetät kysymyksesi.
Kierroksen etenemiseen ja sijoituksen tekemiseen liittyvät ja kaikki muut kuin kohdeyhtiölle osoitetut kysymykset voi lähettää sähköpostilla osoitteeseen [email protected].
1. Millaisia oheisinvestointeja yhtiön ratkaisun käyttöönotto asiakkailta vaatii?
2. Miten helppoa uskotte asiakkaalle olevan vaihtaa ratkaisutoimittajaa siinä vaiheessa, kun massamarkkinat alkavat avautua, ts. mitkä ovat asiakaspitoa lisäävät tekijät?
1. Yhtiön asiakkaina on extempore-lääkkeitä valmistavia apteekkeja ja sairaala-apteekkeja, joilla on jo olemassa olevat valmistustilat. Näin ollen ratkaisun käyttöönotto ei vaadi oheisinvestointeja vaan teknologia voidaan asentaa olemassa oleviin tiloihin. CurifyLabsin teknologia toimitetaan kokonaisratkaisuna.
2. Asiakkaalle hankintapäätöksen tekeminen ja isoille toimijoille ratkaisun validointi GMP-vaatimusten mukaisesti on hankintaprojekti, joka on ajallinen ja rahallinen investointi itsessään, mikä luo kynnystä järjestelmätoimittajan vaihtamiselle. CurifyLabsin laitteistoja voi käyttää ainoastaan Yhtiön ohjelmistojen kanssa, joten pelkkää laitetta ei voi vaihtaa uusimatta kokonaisratkaisua. Myös farmaseuttiset apuaineet on kehitetty ja niihin pohjautuva valmistusprosessi validoitu yhteensopiviksi CurifyLabsin laitteiston ja ohjelmiston kanssa, jolloin asiakas ei voi vaihtaa korvaaviin apuaineisiin, tekemättä itse kehitys- ja validaatiotyötä vasten Yhtiön laitteistoa, mikä veisi aikaa ja josta syntyisi kustannuksia. Yhtiö on toteuttanut tuotteeseen integraatioratkaisun, jota se parhaillaan jatkokehittää asiakkaiden kanssa. Useampi asiakas on jo tilannut järjestelmäintegraation valmistuksen tietojärjestelmäänsä, mikä osaltaan lisää asiakaspitoa luoden lisäkustannuksia ja riskiä järjestelmäintegraation saumattomuuteen, mikäli asiakas vaihtaisi järjestelmätoimittajaa. Yhtiö kehittää tuotteitaan jatkuvasti pyrkien pitämään yllä saavutettua teknologista etumatkaa kilpailijoihinsa nähden ja samalla parantamaan operatiivista tehokkuutta luoden valmiuksia vastata mahdolliseen hintakilpailutilanteeseen.
Pystytäänkö tulostimella valmistamaan myös voiteita?
Tulostimella voi valmistaa myös voiteita.
Kuinka monta maksavaa asiakasta yrityksellä tällä hetkellä on ja miten asiakkuudet liikevaihtoon suhteutettuna karkeasti jakautuu. Onko esim. muutamalla yliopistollisella sairaalalla hyvin suuri osuus ja odotetaanko vuoden 2025 1,9 M€ liikevaihdon koostuvan miten monesta asiakkaasta?
Minkä suuruisia investointikustannuksia Yhtiö odottaa vielä tarvivan? Mikäli 7 miljoonan osakeanti kerätään täyteen, montako miljoonaa siitä menee investointeihin? Entä minkälaista vapaata kassavirtaa Yhtiö odottaa saavuttavan lähivuosina?
Yhtiöllä on tällä hetkellä 22 asiakasta ja liikevaihto jakautuu melko tasaisesti asiakkaiden välillä. 2025 liikevaihdon odotetaan koostuvan yhteensä 60 asiakkaasta. Mikäli tässä viitataan tuotekehitysinvestointeihin, niin vuoteen 2027 mennessä niitä on suunniteltu n. 5 MEUR, josta 3 MEUR katetaan tuki-instrumenteilla, ja niiden osuus kerättävästä 7 miljoonasta eurosta on n. 2 miljoonaa euroa vuoteen 2027 asti. Vapaan kassavirran ennusteita alla:image001.png9.31 KB
Paljonko on sidonnaisaineiden osuus tällä hetkellä tästä 15 miljardin markkinasta? Ja voiko asiakkaat löytää laitteisiinne nyt tai tulevaisuudessa jotain muuta sidonnaisainetta, jos joku muu taho kehittää vastaavan lääkemusteen kuin teillä?
Joku voisi kehittää vastaavia apuaineseoksia ,mutta koska teknologia on kokonaisratkaisu asiakkaille, toisen apuaineseoksen käyttäminen tarkoittaisi rajallista laatua lopputuotteessa. Toisin sanoen; jotta voidaan varmistaa lopputuotteen laatu, täytyy hallita mm. sekoitusvaihetta (esim. aika), valmistuslämpötilaa, apuaineen ja vaikuttavan aineen yhteensopivuutta, jne. Sidonnaisaineiden osuudesta 15 miljardin markkinasta ei ole tarkkaa tietoa, mutta Yhtiön arvio on, että se on n. 30 %.
Voitteko kertoa tarkemmin, minkä tyyppisiä asiakkuuksia on jo avattu Yhdysvalloissa ja minkälaisia avauksia odotatte siellä saavutettavan jo tänä vuonna? Myös liikevaihto ja kate mielessä, jos mahdollista.
Ensimmäisiä asiakkuuksia on sekä avohoidon apteekeissa (community pharmacy) että sairaalapuolella (hospital pharmacy). Molempien puolien asiakkuuksia on tavoitteena avata lisää tämän vuoden puolella ja rakentaa samalla myös myynti- ja asiakaspalvelutiimiä tukemaan USAn toimintoja. Ensimmäinen asiakaspalvelufarmaseutti on juuri palkattu Yhdysvaltoihin. Katetaso on vastaava tai parempi kuin EU-markkinassa korkeammasta myyntihinnasta johtuen, mikä riittää kattamaan Euroopan markkinaa korkeammat logistiikkakustannukset.
Onko tavallista ilmoittaa markkinan koko lääkemarkkinasta, eikä automaatiomarkkinasta: "Extempore-lääkemarkkinan arvo oli vuonna 2023 noin 15 miljardia euroa"?
Yhtiön teknologia on yhdistelmä neljää eri teknologiaa (ohjelmisto, robotiikka, laadunvarmistus ja apuaineseokset). Eli Yhtiön teknologia ei tuo pelkästään ratkaisuja automaatioon ja siksi extempore-lääkemarkkinan arvo on tässä yhteydessä Yhtiön näkemyksen mukaan relevantti, ja se kertoo myös räätälöitävien lääkkeiden tarpeesta suhteessa koko lääkemarkkinan kokoon. Lisäksi apteekkien valmistusteknologioihin liittyvä automaatiomarkkina on arviolta 5 mrd USD suuruinen ja sen on arvioitu kasvavan noin 9 miljardiin USD. (linkki: Automated Compounding System Market Size Forecast 2032).
Sijoitusmuistiossa mainitaan, että suuri asiakas voi säästää yli 0,5 miljoonaa euroa vuodessa. Tarkoittaako tämä kokonaissäästöjä, jos asiakkaalla on käytössä useita laitteita? Paljonko yhtä laitetta kohti voidaan saavuttaa vuosisäästöjä?
Sijoitusmuistiossa on viitattu vuotuisiin kokonaissäästöihin, jotka perustuvat seuraaviin laskelmiin. 0,5 miljoonan säästö on projisoitu isolle apteekkiketjuasiakkaalle jolla on 30+ hengen tuotantotiimi nykyisellään, luokkaa 10 000 reseptin kuukausituotanto ja hankkii Curifyltä 5 printterin + niitä tukevan laitteiston ja ohjelmiston toimituskokonaisuuden.
Minkä tyyppisiä jakelusopimusneuvotteluja käydään tällä hetkellä Yhdysvaltalaisten toimijoiden kanssa? Onko ne eksklusiivisia luonteeltaan ja onko riskiä, että tietyn jakelukumppanin kanssa eteneminen rajoittaa osaa muusta Yhdysvaltain markkinasta?
Yhdysvalloissa myyntiä hoidetaan tällä hetkellä suoramyyntinä, eikä eksklusiivisia sopimuksia olla tekemässä yhden jakelijan kanssa. Mikäli jossain kohtaa nähdään järkeväksi, niin voidaan harkita jakelijayhteistyötä esim. pienemmille asiakkuuksille, joissa Yhtiön ei ole itse järkevä toimia. Yhdysvalloissa ei ole yhtä jakelijaa, joka voisi täydellisesti hoitaa sekä sairaala- että avohuollon apteekkeja, joten ei ole järkevä valita eksklusiivista jakelijaa koko markkinalle.
Voiko Yhtiö avata joitain käynnissä olevia mielenkiintoisia kaupallisia neuvotteluita? Lisäksi, mitä julkista tukea yhtiö on hakenut?
Springvestin edustajat voivat suullisesti kertoa lisätietoa tietyistä Yhtiön kaupallisista neuvotteluista sekä haetuista tuista sijoittajille, jotka erikseen pyytävät lisätietoa näihin liittyen.
Onko Yhtiön laitteet tällä hetkellä käytössä muualla Suomessa kuin Vaasan Hietalahden apteekissa?
Suomessa teknologia on vain käytössä Vaasassa ja Yhtiön asiakkaat ovat kaikki muut Suomen ulkopuolella.
Miksi yliopistolliset sairaalat Suomessa eivät olet ottaneet yhtiön teknologiaa käyttöön? Kuka itseasiassa Suomessa vastaa potilaskohtaisesti räätälöitävien lääkkeiden valmistuksesta?
Suomessa mm HUS ja Yliopiston Apteekkion ovat olleet mukana kehittämässä teknologiaa ja jatkokeskusteluja käydään usean toimijan kanssa teknologian käyttöönotosta. SOTE-uudistus on selvästi vienyt voimavaroja monelta toimijalta.
Suomessa Yliopiston Apteekki hoitaa suurimman osan valmistuksesta ja sairaala-apteekkien toimintaan kuuluu lääkkeiden extemporevalmistus. Myös tietyt avohoidon apteekit ovat keskittyneet extemporelääkkeiden valmistukseen.
Yleisesti Yhtiö ei ole keskittynyt Suomeen, koska päätöksenteko ja uuden teknologian adaptointi vaikuttaa olevan täällä hitaampaa kun esim muualla Pohjoismaissa ja Baltiassa, puhuttamattakaan Yhdysvalloista. Yhtiöllä on esimerkiksi asiakkaita muualla pohjoismaissa; Ruotsissa, Tanskassa, Virossa ja jopa Färsaarilla.