Rocsole Oy
Kiinnostuitko?
Jätä yhteyspyyntö ja olemme sinuun yhteydessä!
Kysymykset ja vastaukset
Täältä löydät muiden sijoittajien kysymiä kysymyksiä ja kohdeyhtiön antamia vastauksia.
Kysymykset ja vastaukset on tarkoitettu sellaisille kohdeyhtiötä koskeville kysymyksille, joihin ei löydy vastauksia kierroksen sijoitusmateriaaleista (sijoitusmuistio, markkinointiliite tai perustietoasiakirja). Käythän materiaalit läpi, ennen kuin lähetät kysymyksesi.
Kierroksen etenemiseen ja sijoituksen tekemiseen liittyvät ja kaikki muut kuin kohdeyhtiölle osoitetut kysymykset voi lähettää sähköpostilla osoitteeseen info@springvest.fi.
Miksi Shell Ventures ja Repsol Energy Ventures eivät ole sijoittaneet vuoden 2016 jälkeen yhtiöön?
Kun Shell Ventures ja Repsol Energy Ventures sijoittivat yhtiöön 2016, yhtiö ei ollut vielä skaalautuvassa vaiheessa ja kaupallistamisessa kesti oletettua pidempään. Käytännössä vuonna 2022 Shell ja Repsol ovat linjanneet, etteivät sijoita yhtiöön enempää. Kuitenkin tuki Shelliltä ja Repsolilta on ollut uudelle johdolle hyvä ja yhteistyö on toiminut. Pitää muistaa, että Shell ja Repsol VC on eri kuin Shell- ja Repsol -asiakas. Molemmat ovat yhtiön asiakkaita ja näkymää on, että varsinkin Shellin Rocsole-teknologia on kysyttyä ja lisämyyntiä tulee.
Miten yhtiö on varautunut tähän riskiin?
"Yhtiön pääosakassopimuksessa on todettu, että Investor-osakkaat* voidaan pakottaa myymään osakkeensa myötämyyntivelvollisuuden perusteella vain tilanteessa, jossa saatu tarjous takaa Investor-osakkaalle vähintään 30 prosentin sisäisen korkokannan mukaisen vuotuisen tuoton, joka on laskettu relevanttien osakeantien sekoitettujen post-money arvostusten (blended post-money value) perusteella. Näin ollen ei ole varmuutta, että Investor-osakkaat saadaan pakotettua myymään omistuksensa exit-tilanteessa."
Rocsole pyrkii ajantasaistamaan ja päivittämään pääosakassopimusta rahoituskierroksen jälkeen niin, että se vastaa paremmin Yhtiön uutta omistusrakennetta.
Yhtiön liikevaihto ei ole juurikaan kasvanut vuodesta 2023 vuoteen 2024. Mikä siihen on syynä ja mikä on nyt toisin, jotta vuoden 2025 3,9 M€ liikevaihtotavoite voi täyttyä?
Yhtiön tulevaisuuden tavoitteet on tehty mahdollisimman realistisiksi. Vaikka liikevaihto ei kasvanutkaan merkittävästi 2023 ja 2024 välillä, myynti lähes nelinkertaistui 0,5M€:sta (2023) lähes 1,7M€ (2024). Rocsolen asiakkaat ovat suuria ja myyntisykli on ollut pitkä, mutta samaan aikaan yhtiö ei ole menettänyt asiakkaita. Yhtiöllä oli jo 2024 mahdollisuus saada erittäin hyvä vuosi liikevaihdollisesti, mutta Lähi-idän viivästyminen tälle vuodelle 2025 vaikutti liikevaihtoon huomattavasti. 2025 ei ole ihmeitä tekevä vuosi, vaan perustuu skaalaukseen nykyasiakkaiden kanssa. Yhtiö uskoo 2025 vuoden olevan liikevaihdollisesti jo huomattavasti parempi vuosi ja myynnillisesti sen pitäisi mahdollistaa erittäin hyvän tuloksen 2026. Yhtiö on tehnyt myynnissä pitkäjänteistä työtä ja nykyiset asiakkaat ja aikaisemmin tehdyt myynnit ovat skaalautuvia, koska laitteet ovat toimineet kentällä. Nykyinen asiakastyytyväisyys ja laitteen tuottama hyöty asiakkaille on varmistettu.
Saisiko lisätietoa näistä kestävyys-/luotettavuusongelmista? Oliko ongelma vielä gen2 mallissa? Mikä oli vikana, ja miten, jos on, ongelmat on korjattu gen3? Onko gen3 nyt jo siis luotettava, toimiva ja kestävä?
Vuodesta 2021 yhtiöllä on ollut käytössä hyvä laatujärjestelmä ja prosessit, joiden avulla kerättiin tietoa projekteista ja niissä esiintyvistä laatuongelmista. Käytännössä jokaisessa toimitusprojektissa 2020-2022 oli laatupoikkeamia. Kyse oli nykyisestä G3-laitesukupolvesta. Parannuksia on tehty laitteen mekaanisessa suunnittelussa ja elektroniikassa. Esimerkiksi paineen kesto on saatu nostettua 690 bar ja G3-elektroniikka ei ole enää hajonnut asiakasprojekteissa. Laadun parantuminen johtuu paremmasta laadunvalvonnasta ja tuotteen systemaattisesta validoinnista soveltuvien testien avulla. Yhtiö on päässyt tilanteeseen, jossa toimitetut G3-laitteet ovat toimineet kentällä hyvin vuosina 2023-2024. Voidaan todeta, että 2021-2022 tapahtuneet laatupoikkeamat ovat pääsyy myös siihen, miksi yhtiön myynti 2023 oli vain 0,5M€. Vastaavasti laitteiden toimiessa hyvin, nykyiset asiakkaat tekivät lisätilauksia 2024, jolloin toimitettiin jo useita laitteita nykyasiakkaille ja myynti saatiin nostettua 1,7M€. Yhtiö uskoo juuri laadun parantumisen ja asiakastyytyväisyyden olevan syy siihen, miksi 2025 ennusteet ovat luotettavia. Nykyinen G3-tuotesukupolvi on luotettavuudeltaan riittävällä tasolla, jotta sen kanssa voidaan kasvaa seuraavat vuodet, samalla kuin kehitetään G4-tuotesukupolvi, joka soveltuu vielä paremmin skaalautumiseen ja uusille teollisuuden aloille.
Sijoitusmuistion kuva 17. Onko takuukustannukset laskettu minkälaisella kaavalla ja aiheutuuko Yhtiölle muita ylläpitokustannuksia laitteista?
Lyhyesti avattuna, mistä syntyy näin suuri hintaero radioaktiivisiin laitteisiin?
- G3-tuotesukupolven takuukustannukset perustuvat kerättyyn dataan. G3 on toiminut hyvin vuodesta 2023 ja sen takuukustannukset ovat olleet hyväksyttävällä tasolla. Taulukossa oleva 1 % takuukustannuksiin ei ole toteutunut 2024, mutta se verran Yhtiö on arvioinut takuukustannusten olevan jatkossa. G4-tuotteen 0,5 % takuukustannus perustuu arvioon, laadun edelleen parantuessa.
- Rocsolen tuote on rakenteeltaan huomattavasti yksinkertaisempi verrattuna radioaktiiviseen mittalaitteeseen. Samoin radioaktiivisen laitteen operointiin, huoltamiseen ja jopa kuljettamiseen liittyy paljon kustannuksia, joita Yhtiön tuotteelle ei tule. Pelkästään radioaktiivisen lähteen käsitteleminen ja varastointi on kallista, sekä sen käsittely ja asennus kentällä on luvanvaraista. On oletettavaa myös, että radioaktiivisen mittalaitteen valmistajan overhead-kulut ovat huomattavasti Yhtiön kulujarakennetta korkeammat.
Markkinointiliitteen s. 19 kuvataan Yhtiön kasvavaa markkinaa. Mistä johtuu, että biopolttoaineiden markkina on monikymmenkertainen verrattuna öljyteollisuuden pinnanmittaukseen ja hiekan kontrollointiin?
Erittäin hyvä kysymys ja tärkeä tarkennus on, että näytetty markkinakoko pinnanmittaus- ja hiekan mittaukselle on Yhtiön tuotteelle tarkasti rajattu markkinakoko. Separaattori- ja tankkimarkkina on huomattavasti suurempi. Biopolttoaineiden osalta suuri luku selittyy, koska se esittää koko markkinaa ja Rocsolelle soveltuvan osan on arvioitu olevan 1-2 miljardia. Tässä on otettu huomioon nykytieto tuotteen soveltuvuudessa ja arvioitu tulevien tehtaiden valmistus sekä teknologian soveltuvuus näihin projektitoimituksiin. Biopolttoaineissa on vasta päästy raapaisemaan pintaa ja on oletettavaa, että sovelluksia löytyy enemmän kuin nyt on arvioitu, ja myös uusiutuvissa energioissa on paljon soveltuvia mittauksia myös biokaasupuolella, joten näytetyn markkinan arviointi ei ole vielä niin tarkkaa kuin se on jo skaalautuvalla teollisuuden alalla.
Mihin tulevaisuudessa tullaan raha käyttämään, kun esimerkiksi vuonna 2026 liikevaihto on 8,8M€ ja tilikauden tulos vain 0.3M€?
Kasvu vaatii investointeja, joita voidaan yhä enemmän tehdä tulorahoitteisesti, kun myynti kasvaa. Investointeja tehdään mm. tuotantoon ja siihen liittyy tuotantokapasiteetin nosto ja varaston kasvattaminen. Samoin on otettu huomioon investoinnit tuotekehitykseen, henkilöstöön, jakelukanaviin, markkinointiin jne. Eli myynnin kasvu ei automaattisesti tarkoita, että tehdään valtavaa voittoa heti. Kun myynti skaalautuu, niin hyvät katteet alkavat myös näkymään yhä vahvemmin tuloksessa. Muun muassa vuodesta 2028 eteenpäin Rocsole olisi minkä tahansa kasvuennusteen toteutuessa jo vahvasti kannattava yhtiö. Investointeja on pakko tehdä, jotta kasvu tapahtuu hallitusti ja moni kasvuyhtiö aliarvioi tämän tarpeen, varsinkin hyvän kasvun skenaarioissa.
Asiakasluettelo on vakuuttava. Kuinka suuri osa tärkeistä asiakkaista on aiemmista laatuongelmista huolimatta nyt tyytyväinen? Luottaako yhtiö, että asiakkuuksia voidaan kasvattaa?
Asiakasluettelon asiakkaat ovat olleet yhtiön asiakkaita jo 2021-2022 asti ja ovat olleet mukana matkassa, kun laatu on parantunut. Yksi syy, miksi skaalauksen uskotaan tapahtuvan, on juuri asiakastyytyväisyys. Nykyiset asiakkaat ovat varmistaneet tuotteen laadun omilla pilotoinneillaan ja vuodet 2023 ja 2024 ovat tuotteen laadun osalta olleet hyviä. Asiakastyytyväisyys tuotteeseen on nyt hyvällä tasolla. Yhtiö uskoo asiakkuuksien kasvavan jatkossa hyvien referenssien avulla, sillä havaitut tuotantohaasteet esiintyvät myös uusilla asiakkuuksilla. Nykyisen tuotesukupolven kanssa pystytään kasvamaan seuraavat vuodet ja uusi G4-tuotesukupolvi soveltuu erinomaisesti skaalaamiseen uusien asiakkuuksien kanssa ja laajentamaan sovelluksia myös nykyasiakkaiden kanssa.
Mitä kilpailijat tekevät samaan aikaan? Onko patentit niin hyvällä tasolla ettei niitä ole mahdollista kopioida? Esim. Honeywell, Teilor,
Foxboro jopa Valmet sekä muut pienemmät valmistajat voisivat
hyvin valmistaa kenties jopa paremman tuotteen? Onko vallihauta
riittävän suuri mielestänne? Toivottavasti tuo laatu on todella parantunut merkittävästi? Olisiko joku yllä olevista yhtiöistä
todella kiinnostunut ostamaan yhtiönne? Onko alustavia tunnusteluja jo tehty?
Yhtiön näkemys on, että patentit ovat riittävällä tasolla suojaamaan nykyistä liiketoimintaa ja kenelläkään yllämainituista yhtiöistä ei ole tomografiaan perustuvaa teknologiaa käytössä. Rajapintamittareita maailmalla on, mutta varsinaista profilointia ei käytännössä ole kuin Rocsolella ja radioaktiivisilla mittalaitteiden valmistajilla. Etumatka on teknologian lisäksi teknologian hyväksyminen. Tämä antaa Yhtiölle hyvän etumatkan kilpailijoihin jotka koittaisivat tulla vastaavalla teknologialla markkinoille. Isotkaan toimijat eivät suoraan voi tuoda uutta teknologiaa käyttöön ilman vuosien hyväksyntää kentällä. Yhtiö on mitannut laatupoikkeamia vuodesta 2021 asti, ja selvää näyttöä on, että laatuongelmat ovat vähentyneet. Isoin todiste tästä on tyytyväiset asiakkaat ja tähän perustammekin uskomme tulevaisuuteen. Yhtiötä ei ole laitettu myyntiin, joten todellisia tunnusteluja ei olla tehty.
Kierros on päättynyt - Kysymyslomake on suljettu