Kaikki sivun toiminnot eivät toimi oikein Internet Explorer selaimella! Suosittelemme käyttämään selaimena joko Google Chromea, Firefoxia, Safaria tai Microsoft Edgeä.

 
Toimialan trendit
 
Maailmanlaajuisilla moottoripyörämarkkinoilla on tapahtumassa sukupolvenvaihdos kohti sähkökäyttöisyyttä, samaan tapaan kuin autoteollisuudessa. Tutkimusten mukaan puolet moottoripyöräilijöistä on jo kiinnostuneita vaihtamaan sähkökäyttöiseen pyörään. 
 
Liikenteen nopea sähköistyminen tarjoaa merkittävän mahdollisuuden alan teknologian eturintamassa olevalle Vergelle. Sähköisten moottoripyörien markkinoiden kasvua kiihdyttävät myös kansainväliset päästötavoitteet ja akkuteknologian nopea kehittyminen.
 
Yhtiön uniikki ratkaisu
 
Verge Motorcycles suunnittelee, kehittää, rakentaa ja myy innovatiivisia sähköisiä moottoripyöriä, jotka ovat suorituskyvyltään omaa luokkaansa. Vergen kehittämä sähköinen ns. “superbike”-moottoripyörä rakentuu mullistavan ja patentoidun vannemoottorin ympärille. 
 
Verrattuna perinteiseen sähkömoottoripyörään Verge pystyy vapauttamaan pyörän rungosta merkittävästi enemmän tilaa akustolle, koska moottori on sijoitettu takarenkaaseen rungon sijaan, eikä vaihdelaatikolle tai ketjukäyttöiselle voimansiirrolle ole tarvetta. Uusi sähköajoneuvoarkkitehtuuri tarjoaa luokkansa parhaan suorituskyvyn lisäksi pitkän toimintasäteen. Lisäksi kaikissa Vergen moottoripyörissä on poikkeuksellisen matala painopiste, mikä tekee pyörästä helposti hallittavan, helppokäyttöisen ja erittäin vakaan. 
 
Yhtiö on kehittänyt itse moottoripyörän avainteknologiat, minkä ansiosta Verge on voinut varmistaa, että komponentit ovat suorituskyvyssä ylivertaisia, kestäviä ja tarkoitukseensa sopivia.
 
Tiimin vahvuudet
 
Vergen johtoryhmä on alalla ainutlaatuinen, sillä se koostuu visionäärisistä suomalaisista perustajaosakkaista sekä kansainvälisesti kokeneista autoteollisuuden johtajista. Yhtiö on hankkinut merkittävää asiantuntemusta sen varmistamiseksi, että teollistaminen ja liiketoiminnan skaalaaminen voidaan toteuttaa ilman uusien taitojen opettelua.
 
Vergen visionäärisillä perustajaosakkailla on osaamista liiketoiminnan kasvattamisesta, sekä kokemusta menestyksekkäistä exiteistä. Yhtiön talousjohtaja Mark Wilson työskenteli aiemmin Aston Martin Lagonda PLC:n sekä McLaren Automotiven talousjohtajana. Operatiivinen johtaja Alan Foster työskenteli aiemmin tuotantojohtajana McLaren Automotivella sekä eri johtotehtävissä General Motorsilla ja Toyotalla yli 20 vuotta. Hankintajohtaja Haydn Baker työskenteli aiemmin Rivianin kehittyneiden hankkeiden -yksikön varatoimitusjohtajana ja ajoneuvolinjan johtajana McLaren Automotivella. Tulosjohtaja George Blakenship työskenteli aiemmin Applen kiinteistöyksikön varatoimitusjohtajana, jossa hän vastasi lähes 200 Apple Store -myymälän käyttöönotosta maailmanlaajuisesti. Myöhemmin hänestä tuli Teslan maailmanlaajuisen vähittäismyyntiyksikön varatoimitusjohtaja.
 
Liiketoiminta ja tavoitteet
 
Vuonna 2027 Yhtiön tavoitteena on toimittaa 20 000 moottoripyörää, mikä tarkoittaisi yli 600 miljoonan euron liikevaihtoa. Yhtiö odottaa saavuttavansa kannattavuuspisteen vuonna 2026 ja vuoteen 2027 mennessä yhtiö odottaa kykenevänsä toimimaan kassavirtarahoitteisesti ja tuottavansa positiivista kassavirtaa. Todennäköisin exit-skenaario tämän aikavälin sisällä on listautuminen pörssiin, vaikkakin tämä skenaario on riippuvainen markkinoista, taloudellisista olosuhteista ja liiketoimintasuunnitelman toteutumisesta suunnitelmien mukaisesti.

Lue artikkeli: "Verge Motorcycles kiihdyttää moottoripyöräliikenteen sähköistymistä autoteollisuuden konkareiden voimin"

Lue artikkeli: "Verge julkisti moottoripyöräilyn mullistavan Starmatter-alustan"

Jätä yhteyspyyntö ja olemme sinuun yhteydessä!

Kysymykset ja vastaukset

Täältä löydät muiden sijoittajien kysymiä kysymyksiä ja kohdeyhtiön antamia vastauksia.
Kysymykset ja vastaukset on tarkoitettu sellaisille kohdeyhtiötä koskeville kysymyksille, joihin ei löydy vastauksia kierroksen sijoitusmateriaaleista (sijoitusmuistio, markkinointiliite tai perustietoasiakirja). Käythän materiaalit läpi, ennen kuin lähetät kysymyksesi.
Kierroksen etenemiseen ja sijoituksen tekemiseen liittyvät ja kaikki muut kuin kohdeyhtiölle osoitetut kysymykset voi lähettää sähköpostilla osoitteeseen info@springvest.fi.
Hei! Miksi järjestätte vaihtovelkakirjalainan eikä osakeannin?
Yhtiö on tehnyt historiansa aikana useita vaihtovelkakirjoja sekä useita osakeanteja. Tämä rahoitus tehdään vaihtovelkakirjamuotoisena, koska se sopii parhaiten tämän hetken tilanteeseen. Vaihtovelkakirja tehdään yleensä ns. välirahoituksena ennen seuraavaa osakeantia, ja koska se toteutetaan aikataulullisesti ennen seuraavaa osakeantia, vaihtovelkakirjaan osallistujat saavat alennuksen seuraavasta osakeannista. Tämä on Piilaaksossa erittäin suosittu käytäntö, joka on viimeisen 10 vuoden aikana yleistynyt myös Euroopassa. Seuraava osakeanti on tarkoitus toteuttaa institutionaalisten sijoittajien kesken, joten vaihtovelkakirja formaattina mahdollistaa myös yksityishenkilöiden osallistumisen seuraavaan osakeantiin epäsuorasti.
Montako Verge moottoripyörää on myyty tähän mennessä? Mikä on nykyinen valmistuskapasiteetti? Paljonko maksaa rakentaa tehdas 10 000 pyörän vuosituotantoon?
Pyöriä on ennakkotilattu satoja kappaleita, ja tämän vuoden aikana tavoitteena toimittaa yhteensä 20 kpl. Tuotantoa on tavoitteena nostaa ylöspäin läpi ensi vuoden niin, että ensi vuonna toimitetaan 1320 kappaletta moottoripyöriä. Tuotannon ylösajo perustuu linjanopeuteen, osien saatavuuteen ja ihmisten rekrytoimiseen ja kouluttamiseen, ja olemme hyvässä prosessissa kaikkien näiden kanssa. Tuotannon ylösajo tehdään aina tuotantomäärää nostamalla askeleittain, ei hyppäämällä haluttuun sarjatuotantomäärään. Nykyisellä Viron tehtaalla on mahdollista ja tarkoitus valmistaa yli 10 000 moottoripyörää vuosittain lähivuosina. Investoinnit tehtaan kapasiteetin nostamiseen ovat maltillisia.
Miten pyörien huoltoliiketoiminta tullaan toteuttamaan? eli jos ostaa pyörän ja kaatuu sillä, että katteet menee tai rengas puhkee, niin missä niitä voi huoltaa ja saada varaosia ja miten huollot on ajateltu eri maihin?
Verge huoltaa moottoripyörät liikkuvien huoltoyksiköiden avulla. Tätä on jo harjoitettu tänä vuonna ja siitä on erittäin hyviä kokemuksia. Käytännössä yhtiöllä on siis varastoja markkinoissa, joissa se toimii, ja huoltohenkilökunta ottaa vastaan huoltopyynnön asiakkaalta ja sopii huoltopäivämäärän, jonka jälkeen huolto hoidetaan Vergen huoltoautolla. Autoihin verrattuna moottoripyörässä on vähän osia ja ne ovat pieniä, joten yhdessä huoltoautossa voi olla helposti useamman kokonaisen moottoripyörän kaikki osat, sekä työtila korjata pienempiä vikoja auton sisällä. Tämä on kustannustehokkaampaa kuin huoltokeskusten rakentaminen, ja lisäksi palvelu on asiakkaille mieluisampaa.
Onko tässä konstruktiossa miten paljon enemmän pyörivää massaa normirenkaaseen verrattuna. Eli kohdistuuko kova suoristava voima pyörään lujaa mutkia ajaessa?
Vergen voimalinjassa ei ole merkittävästi normaalia enemmän tai vähemmän pyörivää massaa. Normaalisti pyörivää massaa on moottorin, vanteiden ja renkaiden lisäksi muun muassa kaikenlaisissa akseleissa, rattaissa, kytkimessä ja vaihdelaatikossa. Meillä pyörivää massaa on ainoastaan vanteissa, renkaissa ja roottorissa, joten yhteispaino ei ole merkittävästi erilainen normaaliin verrattuna. Matala painopiste ja sporttinen geometria tekee tästä itse asiassa huomattavan helposti ja virkeästi kääntyvän moottoripyörän, verrattuna polttomoottoripyöriin, joissa on käytössä sama rengaskoko edessä ja takana. 
Onko Verge kehittänyt ainutlaatuisen vannemoottorin täysin omin voimin? Minkälaista teknistä osaamista on tiimissä, joka nyt vastaa moottorin jatkokehityksestä? Tekeekö yhtiö itse myös moottorin invertterin? Entä moottoria ohjaavan piirilevyn? Vai tulevatko nämä, tai jokin muu kriittinen osa, Kiinasta? Minkä verran yhtiö tarvitsee rahoitusta, että se kykenee toimittamaan tavoitteena olevat 1 300 moottoripyörää ensi vuonna?
Vannemoottori on täysin Vergen kehittämä, ja kaikki immateriaalioikeudet kuuluvat yhtiölle. Kehitystyötä tehdään oman kyvykkään kehitystiimin voimin kaikilla voimalinjalle tärkeillä osa-alueilla. Yhtiö käyttää voimanlinjaan liittyvässä kokonaisuudessa joitakin komponentteja eurooppalaisten alihankkijoiden valmistamana, mutta pyrkimys on suunnitella ja valmistaa lähitulevaisuudessa yhä suurempi osa näistäkin oman kehitystiimin voimin. Kiinasta ei tule koko voimalinjaan liittyen yhtään kriittistä komponenttia. 

Vuoden 2024 nykysuunnitelmien toteuttamiseksi halutussa aikataulussa yhtiön on tarkoitus nostaa vielä useampi kymmenen miljoonaa euroa lisärahoitusta ensi vuoden aikana, jolla on tarkoitus ei ainoastaan valmistaa tarvittava määrä moottoripyöriä, vaan myös skaalata myyntitoiminnot, ja toteuttaa muut suunnitellut skaalautumisen toiminnot. Osa tästä rahoituksesta on mahdollista myös rakentaa lainainstrumentilla, ja siitä onkin jo keskustelut pitkällä. Lisäksi yhtiöllä on jo olemassa term sheet merkittävästä lisärahoituksesta eräältä ulkomaiselta pääomasijoittajalta. 
Miten paljon takavanne painaa? Tuleeko jousitettu vs jousittamaton massa epäsuotuisaksi. Ja tuleeko tästä pito-onglemaa takapyörään jos jousitus ei toimi kuten kevyessä rakenteessa? Olisi hienoa saada kilpa-ajajan kommentti vaikka pyörä onkin siviilikäyttöön. Sitä markkinoidaan kuitenkin suuritehoiseksi.
Moottorin nykyinen kehitysversio painaa jonkin verran perinteistä ratkaisua enemmän, mutta paino on saatu niin alas, ettei siitä ole huomattavissa olevaa negatiivista vaikutusta ajettavuuteen. Ajettavuus on kokonaisuudessaan erittäin hyvä. Iskunvaimennus ja suorituskyvyn hallittavuus vaatii näin erilaisella arkkitehtuurilla toki aivan erilaista suunnittelua, mutta kaikki ajo-ominaisuudet on saatu niin hyvälle tasolle, että Vergelle jonkin verran testiajoa tehnyt maailmanluokan stunttikuski Arttu Stenberg kuvaili TS Pro:ta ajettavuudeltaan luokkansa parhaimmaksi.
Koskeeko Vergen patentti myös nelipyöräisiä sovelluksia, esim. sähköautoja? Ja jos kyllä, niin mikä olisi potentiaali tässä mahdollisen lisenssioinnin kautta? (Pystyttekö avaamaan mikä on lisenssioinnin mahdollinen kiinnostus tässä, onko millainen ollut tunnusteluiden / yhteydenottojen tilanne/määrä tässä Vergeä kohtaan?)
Patentissa on mainittu monenlaisia käyttökohteita, mukaan lukien kaksipyöräiset ja nelipyöräiset ajoneuvot. Tämän voimalinjan yksi suurista eduista on sen skaalattavuus eri koko- ja suorituskykyluokkiin. 

Yhtiöltä on tiedusteltu useamman merkittävän yhtiön toimesta mahdollisuutta lisensoida yhtiön teknologiaa, sekä autoihin että kaksipyöräisiin. Se on mahdollista tulevaisuudessa, ja sitä kautta voisi mahdollisesti luoda merkittäviä lisätulovirtoja yhtiölle, mutta juuri nyt yhtiö keskittää kaiken huomionsa omien ajoneuvojen valmistamiseen ja toimittamiseen, sekä toiminnan skaalaamiseen.
Moottori on renkaassa ja rengashan tuottaa lämpöä. Minkälainen jäähdytysjärjestelmä tuolla vanteessa on moottorille?
Moottori sijaitsee vanteen sisäkehän sisäpuolella erillisenä kokonaisuutena. Moottorin ja vanteen välissä on siis ilmarako, joten renkaan luoma lämpö ei päädy moottoriin, eikä moottorin luoma lämpö päädy renkaaseen. Tämän takia vanteen voi myös irroittaa renkaan vaihtoa varten helposti koskematta moottorin sähköisiin liitäntöihin.

Moottorin sisäkehän sisäpuolella on niin paljon jäähdytysrivastoa, että jäähdytykseen osallistuvaa pinta-alaa riittää yllin kyllin moottorin jäähdyttämiseen. Tämän vuoksi moottorista on saatu tehtyä ilmajäähdytteinen, joka osaltaan tekee siitä kevyen, yksinkertaisen ja vähän huoltoa vaativan. Myös kaikki muut voimalinjan osat, kuten akku ja moottorinohjain, ovat ilmajäähdytteisiä samoista syistä johtuen. Tähän pääseminen ei missään nimessä ole ollut helppoa, vaan on vaatinut paljon innovaatiota jokaisen jäähdytettävän komponentin kohdalla.
Miten takarenkaassa oleva moottori kestää pölyä, kuraa ja jäätäviä olosuhteita?
Moottorissa on kaksi suurikehäistä laakeria, jotka on tiivistetty molemmin puolin. Moottori on siis suunniteltu niin, ettei kura ja pöly pääse moottorin sisälle. Jäähdytysripojen välistä kuran ja pölyn voi pestä pois samalla tavoin kuin ilmajäähdytteisten polttomoottorien jäähdytysrivoista. Ja kestää moottori myös jäätäviä olosuhteita, vaikka tällainen moottoripyörä sellaisia harvemmin näkee. 
Kierros on päättynyt - Kysymyslomake on suljettu
×