Toimialan trendit
Maailmanlaajuisilla moottoripyörämarkkinoilla on tapahtumassa sukupolvenvaihdos kohti sähkökäyttöisyyttä, samaan tapaan kuin autoteollisuudessa. Tutkimusten mukaan puolet moottoripyöräilijöistä on jo kiinnostuneita vaihtamaan sähkökäyttöiseen pyörään.
Liikenteen nopea sähköistyminen tarjoaa merkittävän mahdollisuuden alan teknologian eturintamassa olevalle Vergelle. Sähköisten moottoripyörien markkinoiden kasvua kiihdyttävät myös kansainväliset päästötavoitteet ja akkuteknologian nopea kehittyminen.
Yhtiön uniikki ratkaisu
Verge Motorcycles suunnittelee, kehittää, rakentaa ja myy innovatiivisia sähköisiä moottoripyöriä, jotka ovat suorituskyvyltään omaa luokkaansa. Vergen kehittämä sähköinen ns. “superbike”-moottoripyörä rakentuu mullistavan ja patentoidun vannemoottorin ympärille.
Verrattuna perinteiseen sähkömoottoripyörään Verge pystyy vapauttamaan pyörän rungosta merkittävästi enemmän tilaa akustolle, koska moottori on sijoitettu takarenkaaseen rungon sijaan, eikä vaihdelaatikolle tai ketjukäyttöiselle voimansiirrolle ole tarvetta. Uusi sähköajoneuvoarkkitehtuuri tarjoaa luokkansa parhaan suorituskyvyn lisäksi pitkän toimintasäteen. Lisäksi kaikissa Vergen moottoripyörissä on poikkeuksellisen matala painopiste, mikä tekee pyörästä helposti hallittavan, helppokäyttöisen ja erittäin vakaan.
Yhtiö on kehittänyt itse moottoripyörän avainteknologiat, minkä ansiosta Verge on voinut varmistaa, että komponentit ovat suorituskyvyssä ylivertaisia, kestäviä ja tarkoitukseensa sopivia.
Tiimin vahvuudet
Vergen johtoryhmä on alalla ainutlaatuinen, sillä se koostuu visionäärisistä suomalaisista perustajaosakkaista sekä kansainvälisesti kokeneista autoteollisuuden johtajista. Yhtiö on hankkinut merkittävää asiantuntemusta sen varmistamiseksi, että teollistaminen ja liiketoiminnan skaalaaminen voidaan toteuttaa ilman uusien taitojen opettelua.
Vergen visionäärisillä perustajaosakkailla on osaamista liiketoiminnan kasvattamisesta, sekä kokemusta menestyksekkäistä exiteistä. Yhtiön talousjohtaja Mark Wilson työskenteli aiemmin Aston Martin Lagonda PLC:n sekä McLaren Automotiven talousjohtajana. Operatiivinen johtaja Alan Foster työskenteli aiemmin tuotantojohtajana McLaren Automotivella sekä eri johtotehtävissä General Motorsilla ja Toyotalla yli 20 vuotta. Hankintajohtaja Haydn Baker työskenteli aiemmin Rivianin kehittyneiden hankkeiden -yksikön varatoimitusjohtajana ja ajoneuvolinjan johtajana McLaren Automotivella. Tulosjohtaja George Blakenship työskenteli aiemmin Applen kiinteistöyksikön varatoimitusjohtajana, jossa hän vastasi lähes 200 Apple Store -myymälän käyttöönotosta maailmanlaajuisesti. Myöhemmin hänestä tuli Teslan maailmanlaajuisen vähittäismyyntiyksikön varatoimitusjohtaja.
Liiketoiminta ja tavoitteet