Kaikki sivun toiminnot eivät toimi oikein Internet Explorer selaimella! Suosittelemme käyttämään selaimena joko Google Chromea, Firefoxia, Safaria tai Microsoft Edgeä.

Cleantech-yhtiö Norsepowerin tavoite on palauttaa purjeet merenkulkuun. Norsepower auttaa laivaliikennealaa ratkomaan sen suurimpia ongelmia: polttoainekustannuksia ja hiilipäästöjä sekä päästöihin liittyvän sääntelyn haasteita.

Norsepowerin konsernin liikevaihto on kasvanut voimakkaasti viime vuosina: vuonna 2022 se oli 4,8 M€, vuonna 2023 se kasvoi 8,2 M€:n tasolle, ja vuonna 2024 se oli 13,7 M€.  Yhtiö on parhaillaan siirtymässä konsernitilinpäätökseen, joten internetistä löytyvät tilinpäätösluvut koskevat toistaiseksi vain Suomessa sijaitsevaa yhtiötä.

Merenkulkuala etsii kestävämpiä ratkaisuja

Laivaliikenne tuottaa noin 3 % koko maailman hiilidioksidipäästöistä, ja merenkulkualan päästöjä rajoittava sääntely kiristyy koko ajan. Kansainvälinen merenkulkujärjestö IMO ja EU ajavat muutosta esimerkiksi sanktioin ja taloudellisin kannustimin. Taustalla on tavoite saavuttaa kansainvälisessä merenkulussa nettonollapäästöt vuoteen 2050 mennessä.

Tiukentuvan sääntelyn on arvioitu aiheuttavan alan toimijoille suuria lisäkustannuksia. Norsepowerin analyysien mukaan rahtaajien regulaatiokulut voivat tulevaisuudessa jopa ylittää nykyiset polttoainekustannukset.

Laivanomistajien ja rahtaajien onkin tehtävä huomattavia lisäinvestointeja uusiin vihreän teknologian tuotteisiin ja ratkaisuihin, jotka kutistavat päästöjä vaarantamatta liiketoiminnan kannattavuutta.

Ratkaisuna älykäs roottoripurje, joka hyödyntää tuulta laivan liikuttamiseen
 
Norsepower on modernin tuulipropulsiomarkkinan edelläkävijä, joka auttaa laivaliikennettä toimimaan kannattavasti muuttuvassa toimintaympäristössä.  Tuulipropulsio tarkoittaa purjeilla tuotettavaa työntövoimaa.
 
Yhtiön päätuote on Norsepower Rotor Sail™, sylinterimäinen roottoripurje, joka asennetaan aluksen kannelle. Purjetta pyörittää sähkömoottori, ja pyöriminen saa ilman pakkautumaan purjeen taakse, mikä saa aikaan suuren työntövoiman. Näin pääkoneen tehoa voidaan vähentää, jolloin polttoaineen kulutus vähenee ja päästöt kutistuvat.

Norsepower Rotor Sail™ -tuotteen tyypilliset, kolmansien osapuolten vahvistamat polttoainesäästöt ovat luokkaa 5–25 %. Hyvissä olosuhteissa Norsepower Rotor Sail™:n säästöiksi ja päästövähennyksiksi on mitattu jopa 70 % matkaa kohden. 

Kilpailuetuina data- ja tekoälyosaaminen sekä suuri patenttisalkku
 
Yhtiön kilpailuetu syntyy paitsi kilpailijoita pidemmästä kokemuksesta myös siitä, että Yhtiö hyödyntää tehokkaasti vuosien mittaan keräämäänsä dataa sekä tekoälyä ja koneoppimista. Niitä hyödynnetään mm. tuotteen suorituskyvyn parantamiseen ja älykkääseen ohjaukseen. 

Yhtiön mittausmetodien ansiosta asiakkaat saavuttavat myös merkittäviä regulaatioon liittyviä säästöjä ja palkkioita. Tuotteen tyypillinen takaisinmaksuaika on tällä hetkellä 3–8 vuotta, mutta se lyhenee koko ajan regulaation tiukentuessa.

Lisäksi kilpailuedun ytimessä on mittava patenttiportfolio. Norsepowerilla on 70 myönnetyn patentin salkku ja 20 patenttia vireillä. Patentteja on niin T&K:n, designin, mittauksen, kontrollin kuin huollonkin tarpeisiin.

Markkina nyt 60 miljardia ensimmäinen tehdas avattu tuloksekkaasti
 
Yhtiön asiakkaina on maailman johtavia laivanvarustamo- ja rahtausyhtiöitä, esimerkiksi Bore, Sea-Cargo, Scandlines ja Vale. Markkina on valtava: merillä seilaa n. 30 000 laivaa, johon Norsepower Rotor Sail™-tuotteita voisi asentaa vaikka heti. Tästä muodostuu Yhtiölle 60 miljardin euron juuri nyt tavoitettavissa oleva markkina.

Yhtiö on hyvässä kasvun vaiheessa. Norsepowerin konsernin liikevaihto on kasvanut voimakkaasti viime vuosina: vuonna 2022 se oli 4,8 M€, vuonna 2023 se kasvoi 8,2 M€:n tasolle, ja vuonna 2024 se oli 13,7 M€.  Yhtiö on parhaillaan siirtymässä konsernitilinpäätökseen, joten internetistä löytyvät tilinpäätösluvut koskevat toistaiseksi vain Suomessa sijaitsevaa yhtiötä.

Yhtiö tavoittelee 28 M€:n liikevaihtoa vuonna 2025 ja 56 M€:n liikevaihtoa vuonna 2026. Voimakkaan kasvun skenaarion liikevaihtotavoite vuodelle 2029 on 212,6 M€.

Norsepowerin ensimmäinen tehdas avattiin marraskuussa 2024, ja sen vuoden 2025 kapasiteetista on vapaana enää muutama vapaa tuotantoaika. Kyseessä on koko maailman ensimmäinen teollisen mittakaavan roottoripurjetehdas. Siihen suunnitellaan jo laajennuksia tuotantokapasiteetin nostamiseksi. 

Myös vahva myyntiputki tukee kasvua. Norsepowerilla on kierroksen alkaessa 443 M€:n arvosta asiakkaille lähetettyjä alustavia ehdotuksia.

Suuri arvonnousupotentiaali ja useita hyviä exit-vaihtoehtoja

Yhtiö näkee, että sen arvostustaso on erittäin houkutteleva johtuen sen kehittämästä teknologiasta, laajasta patenttisalkusta, asemasta markkinajohtajana ja tyytyväisistä asiakkaista.

Norsepowerin pääosakkeenomistajat arvioivat, että Yhtiöllä on useita hyviä exit-vaihtoehtoja seuraavien vuosien aikana. Vaihtoehtoina ovat Yhtiön koko osakekannan myynti tai listautuminen pörssiin. Norsepoweria ovat lähestyneet jo useat siitä kiinnostuneet tahot.

Yhtiön rahoittajien joukossa on merkittäviä sijoittajia, kuten VNT Management, Climate Investments (CI), Mirova Environment Acceleration Capital (MEAC), Suomen Teollisuussijoitus (TESI) ja Lifeline Ventures.


Jätä yhteyspyyntö ja olemme sinuun yhteydessä!

Kysymykset ja vastaukset

Täältä löydät muiden sijoittajien kysymiä kysymyksiä ja kohdeyhtiön antamia vastauksia.
Kysymykset ja vastaukset on tarkoitettu sellaisille kohdeyhtiötä koskeville kysymyksille, joihin ei löydy vastauksia kierroksen sijoitusmateriaaleista (sijoitusmuistio, markkinointiliite tai perustietoasiakirja). Käythän materiaalit läpi, ennen kuin lähetät kysymyksesi.
Kierroksen etenemiseen ja sijoituksen tekemiseen liittyvät ja kaikki muut kuin kohdeyhtiölle osoitetut kysymykset voi lähettää sähköpostilla osoitteeseen info@springvest.fi.
Liikevaihto on kasvanut 2024 nopeasti. Tehdas ei sitä yksin selitä. Miksi vasta nyt liikevaihto on selvällä kasvu-uralla, vaikka tuote on ollut jo pitkään olemassa?
Sijoitusmateriaalin "Toimialan trendit" -kappaleessa käsitellään markkinaa ajavia trendejä laajemmin, joita ovat ilmastonmuutos, kiristyvä sääntely, digitalisaatio, öljyn hinnan epävakaus ja vaihtoehtoiset polttoaineet. Polttoaineiden kustannukset ja niiden hintakehityksen ennustamattomuus (mm. geopoliittisten tilanteiden takia) ovat haaste laivoja operoiville tahoille. Lisäksi merenkulkualan sääntely sekä asiakkaiden vaatimukset ovat ohjanneet kohti kestävämpiä ratkaisuja, joissa hyötysuhteet sekä kustannussäästöt on jo selkeästi todennettu. Tämä on Norsepowerin tuotteilla saavutettu yli 500.000 käyttötunnilla reaaliolosuhteissa ja olemassa olevien asiakkaiden laivoissa. Norsepowerin tuotantokapasiteettia on myös kasvatettu ennen Kiinan tehtaan avaamista marraskuussa 2024. Tuotantokapasiteetin kasvattamisella on osaltaan voitu vaikuttaa asiakkailta tulevaan kovaan kysyntään. Näin on saatu liikevaihto kovaan kasvuun, josta osaltaan kertoo konsernitason liikevaihdon kasvu. Vuonna 2022 liikevaihto oli 4,8 M€, vuonna 2023 se kasvoi 8,2 M€:n tasolle, ja vuonna 2024 se oli 13,7 M€. Norsepowerin liikevaihtoon vaikuttaa myös osatuloutukset, tilauksen saapumisen jälkeen liikevaihto osatuloutetaan ja riippuen tilauksen ajankohdasta, liikevaihto voi tyypillisesti tuloutua eri tilikausille projektin keston mukaan. Vuodelle 2025 tavoiteltu liikevaihto on 28 M€ ja vuodelle 2026 tavoitellaan jo 56 M€:n liikevaihtoa sekä kannattavuutta konsernitasolla.

Viime aikoina markkinaa ovat ajaneet erityisesti:

1. Regulaatioiden kiristyminen ja selkeytys: Sääntöviidakko on nyt selkiytynyt ja vaikutusaikataulu on määritelty. Myös erilaiset konventiot, kuten MEPC83, vielä tiukentaa otettaan säästötavoitteista ja asiakaskunta ei voi enää välttyä tiedolta ja siltä, että eri yritysten hallitukset tulevat kysymään operatiiviselta johdolta toimenpidesuunnitelmia. Tästä hyvä osoitus on asiakkailta tulevat inbound-kyselyt, jotka ovat n. kaksinkertaistuneet viimeisen vuoden aikana.

2. Green sentiment: Tuulisähköä ostava valistunut kuluttaja osaa jo kysyä, mitä kautta tavara päätyy heidän ostoskärryynsä ja osa yrityksistä käyttää jo ”Green Corridor” -termiä omassa markkinoinnissaan viitatessaan logistiikkaan.

3. Asiakkaat ovat vakuuttuneet Norsepowerin toimittamien roottoripurjeiden suorituskyvystä ja soveltuvuudesta kaupalliseen merenkulkuun. Tähän on vaikuttanut kolmansien osapuolten vahvistamat suorituskykymittaukset ja myönteiset asiakaslausunnot. Merenkulkualalla onnistuneet referenssitoimitukset ovat edellytys asiakkaiden hyväksynnälle ja siinä on onnistuttu.
Millainen on Norsepowerin osakkeen hinnan kehitys aiemmin ja mitkä ovat perustelut Yhtiön osakkeen hinnoitteluun tällä kierroksella?
Osakkeen hintakehitys (2015-2025)

Tällä kierroksella osakekohtainen hinta on: 1,20 euroaNäyttökuva 2025-05-22 kello 13.14.35.png 109.36 KB
Maaliskuussa 2023 nostetun 12 M€:n equity-osuuden osakekohtainen hinta oli 0,851 euroa per osake. Tuolloin uusina sijoittajina tulivat mukaan mm. Mirova, OGCI Climate Investments sekä nykyisistä osakkeenomistajista siihen osallistuivat mm. Tesi ja VNTM Osakekohtainen hinta on noussut siis 41% edellisen kierroksen tasolta. 

Tuon kierroksen toteutuessa Norsepower oli tehnyt vuonna 2022 liikevaihtoa 4,8 M€ konsernitasolla. Vuonna 2023 liikevaihtoa tuli lopulta 8,2 M€. 

Tämän kierroksen arvostuksessa tapahtuneen 41%:n kasvun perusteena on merkittävästi kasvanut liikevaihto 2022 4,8 M€ tasolta vuoden 2024 13,7 M€ tasolle (+185%) sekä tilauskannan kasvu Osakeannin alkuun mennessä yli 22 M€:n tasolle. 

Norsepower on myös laajentanut tuotantokapasiteettiaan merkittävästi avaamalla Kiinaan maailman ensimmäisen roottoripurjeita teollisessa mittakaavassa valmistavan tehtaan. Tämä nostaa Yhtiön tuotantokapasiteetin 45-60 purjeeseen ja liikevaihtopotentiaalin jopa +50 M€:n tasolle. Vuodelle 2025 Yhtiö odottaa liikevaihdon kasvavan 28,3 M€.n tasolle (lähes 250%:n kasvu verrattuna 2023 vuoteen, jonka maaliskuussa edellinen ammattimaisten sijoittajien 12 M€:n pääomasijoitus tehtiin). Vuodelle 2026 Yhtiö odottaa jo 56,5 M€:n liikevaihtoa ja kannattavuutta (käyttökate +3,3 M€ ja tulos +1,1 M€). 

Lisäksi merenkulkualan sääntelyn kiristyminen, joka on tulossa voimaan lähivuosina (2027 mennessä) käytännössä pakottaa laivoja operoivat yhtiöt hakemaan puhtaampia ratkaisuja, joita Norsepowerin tuotteet niille tarjoavat kustannustehokkaaseen hintaan. Tämä on selkeä ajankohtainen arvon ajuri Yhtiön osakkeelle.
En löytänyt vastausta siihen, miksi Viking Line luopui hyötyä tuottavasta ratkaisusta. Todennäköisesti käyttökulut olisivat testijakson tulleet heille, mutta jos roottoripurje tuottaa selvää säästöä, olisi kaupallisesti ollut järkevää jatkaa sen käyttöä omalla kustannuksella. Hieman siis huolettaa, miksi he eivät pitäneet jo asennettua roottoripurjetta riittävän hyödyllisenä?
Yhtiö ei tietenkään voi eikä halua kommentoida yksittäisen asiakkaan sisäisiä päätöksiä. Tuon tapauksen säästöt todistaneilla, kolmansien osapuolten keräämillä datoilla ja niiden analyyseillä olemme sittemmin myyneet parisenkymmentä purjetta. Voimme siis sanoa täysin varmaksi, että tuo tapaus on ollut todella monen datat nähneen asiakkaamme mielestä järkevä ja alkuperäinen lupauksemme säästöistä on pitänyt. Olemme kiitollisia Viking Linelle, että saimme ko. säästöt todistavat datat ja analyysit tuosta projektista. Meille case on kuitenkin jo muinaista historiaa ja keskitymme nykyisiin ja tuleviin caseihimme innosta puhkuen. Puhtaampi merenkulku odottaa!
Mikä on roottoripurjeen käyttöikä? Sijoitusmuistiossa on maininta että laivan käyttöikä on noin 25 vuotta, mutta mikä on roottoripurjeen käyttöikä? Kiitos jo etukäteen!
Norsepower Rotor Sail™ on suunniteltu kestämään yli keskiverron laivan eliniän (25 vuotta). Vanhimmat purjeet ovat pyörineet yhtäjaksoisesti jo 10 vuotta, eikä ongelmia kestävyyden kanssa ole. Pitkän käyttöiän ja leasing-vaihtoehdon vuoksi tulee muodostumaan – ja on osin jo muodostunutkin – myös käytettyjen roottoripurjeiden markkina.
Miten alusten sähköjärjestelmät kestävät Norsepowerin purjeiden tuomaa lisätehoa, vai tuleeko asiakkaiden tehdä merkittäviä investointeja energiajärjestelmiinsä ennen purjeiden asennusta? Jos yksi purje maksaa keskimäärin 1Meur, mikä on suuruusluokassa asiakkaan näkökulmasta kokonaisinvestointi mahdollisine lisätöineen, joita laivassa tulee tehdä ennen purjeiden käyttöönottoa?
Kysymyksen alkuosassa on yleinen väärinkäsitys. Roottoripurje ei näet pyöri tuulen mukana ja tuota sitä kautta lavalle sähköä, vaan päinvastoin. Purjetta pyöritetään aktiivisesti sähkömoottorilla, eli se käyttää hiukan aluksen sähköä.

Tuotteen teho perustuu siihen, että purjetta pyöritetään sähkömoottorilla tuulta vastaan, jolloin ilma pakkaantuu purjeen taakse ja ohenee sen edestä. Tämä paine-ero aiheuttaa voimakkaan työntövoiman. Tämän työntövoiman ansiosta laivan potkuritehoa voidaan vähentää, eli polttoainetta säästyy ja päästöt pienenevät. Jos roottoripurjeen käyttämä sähkö käytettäisiin laivan propellin pyörittämiseen, työntövoimaa ei syntyisi juuri ollenkaan. Varsinainen teho ja työntövoima tulee siis tuulesta, kuten klassisessakin purjeessa.

Roottoripurjeen ostajan on kuitenkin hyvä varautua mahdollisiin lisäinvestointeihin, koska purjeen aktiviinen pyörittäminen tuulta vastaan vaatii hiukan sähköä - ja toisaalta purje tuottaa valtavasti tehoa, joka kohdistuu laivan kanteen ja rakenteisiin.
 
Laivan sähkövoimalaitoksen kapasiteetti varmistetaan aina esiselvitysvaiheessa. Näin voidaan varmistaa, ettei lisäinvestointeja tarvitse tehdä myöhemmin. Roottoripurje tarvitsee enimmillään noin 160 kW sähkötehon sen lyhyen aikaa, kun roottorikomponentti kiihdytetään haluttuun kierrosnopeuteen. Keskimääräinen tehonkulutus on noin 20–50 kW, purjekoosta riippuen. 

Tehontarve ei siis ole sinällään suuri, mutta se on silti selvitettävä – varsinkin jälkiasennusprojekteissa.  Toisinaan rahtilaivoilla, joissa käytetään erillisiä generaattoreita kulutussähkön tuottamiseen, saatetaan vaatia roottoripurjeiden takia esimerkiksi neljä generaattoria kolmen sijaan. Voi myös olla, että tarvitaan astetta isommat generaattorit, jos purjeita on monta ja ne ovat suuria. Tällöinkin kustannus on kokonaisuuteen nähden pieni.

Kokonaisinvestointi voi olla luokkaa rooottoripurjeen hinta + 20 %. Uudisrakennuksessa se on vähemmän ja retrofit-asennuksissa tyypillisesti hieman enemmän, riippuen siitä kuinka monimutkainen asennus on. Joissain retrofit-tapauksissa myös laivan rakenteita voidaan joutua vahvistamaan, koska purjeen tuottama teho on niin valtava. Tämä on kuitenkin huomioitu tuossa n. 20 prosentissa.
Voisitteko avata tarkemmin, onko Norsepowerin patenttisuoja todellisuudessa miten vahva markkinoilletulon este, koska itse roottoripurjeen toimintaperiaatetta ei voi patentoida?
Pyörivää roottoripurjetta ei voi enää patentoida, koska periaate on 100 vuotta vanha. Norsepowerilla on patentteja liittyen tuotantoteknologiaan, joka tekee valmistamisen kustannustehokkaammaksi ja laadukkaammaksi. Yhtiö uskoo, että sen (patentoidun) teknologian tuottama säästö on noin 20-40 % kilpailijoita suurempi. Konkreettisia esimerkkejä tehoa ja tuottoa lisäävistä, kilpailijoilta puuttuvista ominaisuuksista ovat Aerodynamiikkaa parantava Norsepower Wind Edge™ ja tekoälyä ja tarkkaa, patentoitua mittausta hyödyntävä Norsepower Sentient Control™ -kontrollisysteemi. Valmistuskustannusten eroja on vaikeampi verrata, mutta Norsepower on patentillaan esim. pakottanut kilpailijansa siirtymään kalliimpaan valmistusteknologiaan, jolloin Norsepower kykenee hinnoittelemaan tuotteensa paremmin.
 
Toisin sanoen kilpailijoiden markkinoille tuloa emme voi estää, mutta patenteillamme saavutamme merkittävää kilpailuetua (puhumattakaan muusta kilpailuedusta jota meille on kertynyt kokemuksen, teknologiakehityksen ja tuotannonkehityksen myötä vuosien varrella)

Onko Norsepower voittanut uusia tilauksia?
Kyllä, toukokuun lopussa Yhtiö sai uuden kuuden roottoripurjeen tilauksen uudelta merkittävältä laivanvarustamoasiakkaalta. Tilauksen arvo on noin 5 MUSD ja osoittaa jälleen asiakkaiden lisääntyvän kiinnostuksen Norsepowerin teknologiaa kohtaan. Merkittävää tilauksessa on myös se, että asiakas tilasi samalla kertaa roottoripurjeet kuuteen laivaan. Tämä myös omalta osaltaan osoittaa luottamusta Norsepowerin teknologiaan ja toimituskykyyn.
Kuinka paljon keskimäärin yhden purjeen liikevaihto on Norsepowerille ja paljonko jälkimyynnistä yhtiö voi saada rahaa euroissa tai prosenteissa alkuperäisestä myynnistä per vuosi?
Kun purjeen myyntiarvo on 1M€, tällöin myös kokonaisliikevaihto on 1M€. Tämä liikevaihto jakautuu osatuloutuksen kautta tyypillisesti 1-2 vuoden aikajaksolle. Jälkimyynnin osuus on tällä hetkellä n. 2 % ja uusien softapalveluiden kehityksen myötä se voi kasvaa jopa 5-10 % alkuperäisen myynnin arvosta. Asennuskannan kumuloituessa, kokonaisosuus liikevaihdosta voi näin kasvaa jopa 20 %:iin vuotuisesta liikevaihdosta.
28.5. julkistettiin jälleen tilaus 6 uudesta roottoripurjeesta. Miltä asiakkaalta tilaus tuli ja onko kyseessä uusi asiakas?
Kyllä, kyseessä on uusi asiakas nimeltä GEFO Shipping Group. Vuonna 2023 GEFO:n liikevaihto oli noin 547,2 miljoonaa euroa, ja nettotulos 49,5 miljoonaa euroa. Yhtiö kuljetti samana vuonna yli 18 miljoonaa tonnia nestemäisiä vaarallisia aineita. Linkki Norsepowerin omaan tiedotteeseen aiheesta tässä
Aiemmin oli vastattu, että pyörivää roottoripurjetta ei voi enää patentoida, koska periaate on 100 vuotta vanha ja yhtiö uskoo, että sen (patentoidun) teknologian tuottama säästö on noin 20-40 % kilpailijoita suurempi. Konkreettisia esimerkkejä tehoa ja tuottoa lisäävistä, kilpailijoilta puuttuvista ominaisuuksista ovat Aerodynamiikkaa parantava Norsepower Wind Edge™ ja tekoälyä ja tarkkaa, patentoitua mittausta hyödyntävä Norsepower Sentient Control™ -kontrollisysteemi. Kuinka tätä tehokkuutta kilpailijoihin on mitattu ja millaisia konkreettisia tehokkuusparannuksia (lukuina) Norsepowerilla on kilpailijoihin verrattuna?
Mittaukset perustuvat simulaatioihin sekä yhtiön tekemiin merikokeisiin laivoissa, joihin järjestelmä on asennettu. Konkreettiset tehokkuusparannukset ovat juurikin mainittua 20-40 % luokkaa.
Hei, kiitos vastauksesta. Jatkokysymys aiempaan (purjeen liikevaihto ja jälkimyynti). Paljonko arviolta purjeen myymisestä jää katetta ja kuinka moni asiakas on ostanut jälkimyyntipalveluita?
Tilauskantamme kate on nyt keskimäärin 25 %. Tavoittelemme liiketoimintasuunnitelmassamme kustannussäästöjen kautta syntyvää kateparannusta niin, että kate% ylittäisi 40 % vuoteen 2028 mennessä.

Jälkimyyntipalveluiden osalta huoltosopimukset ovat selkeimpiä kokonaisuuksia, joita on nyt voimassa seitsemän asiakkaan (11 laivan) kanssa.
Neuvottelut meneillään olevien asennusten asiakkaista ovat käynnissä ja odotamme suurimman osan, ellei kaikkien, asiakkaiden haluavan huoltosopimuksen.
 
Jatkossa laajennamme jälkimyyntipalveluiden tarjontaa edelleen kehitetyn suorituskykyraportoinnin ja konsultoinnin osalta sekä koulutustarjonnan monipuolistamisella.


Vaikuttaako tehokkaimpien mikrosirujen sanktiointi Kiinan suuntaan riskitekijänä? Toisin sanoen missä valmistetaan elektroniikka?
Norsepowerin softaan liittyvä hardware perustuu eurooppalaisten toimittajien komponentteihin. Roottoripurjeiden ohjauskaapit kokoonpannaan tällä hetkellä Suomessa ja toimitetaan tyypillisesti erillistoimituksena suoraan telakalle. Tehokkaiden mikrosirujen sanktiointi ei vaikuta toimintaamme.
Jäätyminen on kylmissä ja tuulisissa olosuhteissa usein ongelma laivoilla. Jäätyykö Norsepowerin purje ankarissa pohjoisen olosuhteissa?
Norsepowerin roottoripurjeet on suunniteltu toimimaan ympäristössä, jossa lämpötila voi vaihdella -20C ja +50C välillä. Eli kylmät talvi- ja kuumat trooppiset olosuhteet eivät tuota ongelmia.
 
Lisäksi Norsepower on kehittänyt ominaisuuksia talviolosuhteita varten:
  • Roottorien pinnoitus on erityisen vettä ja lunta hylkivää, joka vähentää lumen ja jään kertymistä vaikka roottori olisi paikallaan. 
  • Ohjausjärjestelmä tunnistaa jäätävät olosuhteet ja lisää roottorin tyhjäkäyntipyörimisnopeutta, jotta lumi tai jäätävä sade ei kiinnity roottorin pintaan.
Miten yhtiön myyntifunneli on kehittynyt alkuvuonna erityisesti lyhyen aikavälin ja todennäköisten mahdollisuuksien osalta (12/2024 tilanne 142 alusta ja ~150M€, sekä ~45 purjetta ja ~45M€)? Onko liikevaihto ja tulos kehittynyt alkuvuonna budjetin mukaisesti ja näyttääkö ohjeistus (liikevaihto 56 M€, käyttökate +3,3 M€ ja tulos +1,1 M€) todennäköisesti saavutettavalta?
Myyntifunneli on samalla tasolla kuin indikoitu 12/2024. Kyselyjä saadaan n. kaksi per päivä ja keskusteluja on tänä vuonna aloitettu tämän lisäksi selkeästi enemmän myös suurien omistajien kanssa frame agreementeistä. Viimeaikaisten regulaatiosäädösten tiukentuminen entisestään lisää asiakkaiden kiinnostusta ja vaikuttaa positiivisesti prospektien määrään. Alkuvuosi 2025 on kehittynyt liikevaihdon mukaan odotetusti, sillä tilauskannasta tuleva liikevaihto vuodelle 2025 on ollut odotetulla tasolla. Vuoden 2025 liikevaihtobudjetti on 28 MEUR, josta tilauskannassa olevat projektit tuovat n. 22 MEUR.
 
Vuoden 2026 ohjeistuksen saavuttaminen, johon alla viitataan (liikevaihto 56 M€, käyttökate +3,3 M€ ja tulos +1,1 M€)  riippuu merkittävästi toisen vuosipuoliskon 2025 aikana sovittavien kauppojen määrästä. Ohjeistus on edelleen ennallaan, mutta on vahvasti riippuvainen yhtiön toisen vuosipuoliskon saatujen tilausten kehityksestä.
Kierros on päättynyt - Kysymyslomake on suljettu
×